Almaden - Real de la jara

Spanje, El Real de la Jara

2e mei ,ook hier beweegt niks, buiten de stappers. Geen bakkerij ,geen mercado open .Gelukkig een kleine bar waar om 7.30 uur al enkele ouderen en jagers dreupels en koffie binnenhijsen.
We bestellen onze cafe con leche en tostadas( 2 geroosterde stukken stokbrood met confituur). Het weer kan omslaan naar regen, maar nu nog geen vuiltje aan de lucht. 100en zwaluwen zwermen rond op insectenjacht, ieder huis telt enkele nesten onder de dakgoot. We stappen uit het dorp langs de stierenarena deels europees gesubsidieerd. Rond Almaden groene heuvels ,nog mijnrestanten.Dehesas( afgesloten gronden met eikebomen loslopende pata negra s) wisselen af met agaves, cactushagen, waterspaarbekkens.
Geen 100m vlak. Veel hekkens en wildroosters om de dieren binnen te houden. De lucht is frisser , zon , maar 14°, toch in t shirt op stap. 1 serieuze klim boven de 570m, dorst ,veel dorst.
Loslopende honden, zonder schade doorstaan. De koekoek roept alom, ik zie een "hop" vogel met kuifje.
Te snel weg om vast te leggen op film.
Terug steilere klimmetjes en soms rviertjes op stapstenen doorwaden. Het laatste deel is vlak, nog een korte neute
En we zien Real de la jara met zijn kasteel boven het dorp
El real ,gesticht door de romeinen ,later onder arabische heerschappij.
In 14e E bouwen de ridders van Santiago hun castillo in mudejarstijl.
Culinair wordt het iberisch varken hier gepekeld ,grrookt ,gedroogd, gefrituurd of in slachtsoep klaargemaakt.

Loslopende honden = geen plezante ontmoetingen voor wandelaars…

Frank S. 2022-05-02 14:23:07

Is het een echte koekoek of deze van je gsm? Nog veel stap-, eet-, drink-, natuur- en ander plezier .

Kristina 2022-05-02 14:39:28

Alweer een mooie dag. Honden negeren Jo, dan negeren ze jouw ook. Smakelijk voor straks.

Marleen. 2022-05-02 15:42:14

Cerdos Iberico, mmmm... Regelmatig nuttig en wij daarvan het rack, de spareribs en de fuets. Prachtige foto's weer Jo. Een geniettocht :)

RouteRene1 2022-05-02 18:39:23

We volgen verder genietend mee!

Dirk 2022-05-03 10:21:30

Smeer maar goed je kuiten in met al dat klimmen en wees maar Bourgondiër dan kan je er weer tegen.