Almograve-zambujeira do mar 2.05 22km

Portugal, Zambujeira do mar

We starten op brede ,onverharde wegen langs de kust. Wilde thym geurt en wilde anjers bloeien uitbundig..we klimmen nu gestadig door duinheuvels met mooie uitzichten op de ruisende branding.
Mestkevers en hertshoornkeverskruisen het duinpad.
De doorhangende kliffen uit zandsteen worden op ruime afstand genomen uit veiligheid.
Meer en meer broedende ooievaars op rotspieken in zee.
Voor de vuurtoren van Cabo sardoa lopen we door dennebosjes landinwaarts.
In Cavaleiro een dorpje op de route pauzeren we voor een koffie of citroenlimonade met een pasteis de belem (voor de dames).
2 jonge portugese koppels torsen hun kleuters in een zitje boven hun rugzak.
In de rotsen huizen regelmatig valken op nest.
Langs stoffige landwegen stappen we met de zon loodrecht boven ons verder.
De vegetatie wisselt dagelijks andere (ons onbekende) bloemen, cactussen in alle grootte..
Onder een zeldzame struik picniccen we in de lommer 28°,broodje geitenkaas,tomaat ,wat fruit.
Nog 7 km to go ,nu door acaciabosjes.
Ponte de barca is een smalle kloof waarin kleine motorbootjes dobberen.
We dalen behoedzaan af langs trapjes en een stalen kabel naar beneden.
De bootjes zijn uitgrust met krachtige buitenboordmotor en om door de branding langs de rotsen in zee te varen.
Ze hebben fuiken aan boord voor octopussen en kreeftachtigen.
We klimmen terug uit de kloof, zien een mooi terras maar besluiten toch door te stappen.,t is maar 3 km meer.
Wel 2 langs een hete autobaan rechtdoor en nog 1km door de duinen.
15.30u aankomst in Zambujeira ,ons hostel is dicht .
Met een code op de smartphone kunnen we de keylocker openen en de kamersleutels nemeen.
Een piepklein kamertje met 2 stapelbedden zal het worden.
Wel net sanitair en handdoekenset in de kamerlockers.
Een terrasje naast het hostel laaft de eerste dorst.
We zien al verschillende mariscerios(zeevruchtresto s)in de zijstraten ,dat beloofd voor vanavond.
Adeus
Jo

leven jullie een dag te vroeg of zijn wij een dag te laat

frank Goeminne 2019-05-02 21:55:01

knappe, ruige, natuurlijke kust. Frank, we leven op hetzelfde moment, dus identieke dag. Enkel de kust is anders. De Belgische kust werd overgeleverd aan bouwpromotoren. Hoe mooi moet het niet geweest zijn 200 jaar geleden die af te stappen.

Gosseries Philippe 2019-05-03 11:26:13

Weerom leuke tekst en mooie foto’s.