Van Matsumoto naar Takayama

Japan, Takayama

Vandaag vervolgen we onze reis naar Takayama niet meer met een eigen bus maar met een lokale openbare bus.
We hoeven echter onze normale bagage niet mee te nemen. Deze wordt via speciaal bagagevervoer naar Kyoto gestuurd, zodat we die pas over 2 dagen weer terug zien. De komende dagen moeten we het met de handbagage zien te redden. Dat scheelt in ieder geval veel gesjouw met de grote bagage.
Met wat extra kleding, tandenborstel en tandpasta moet dat lukken.
Om half 11 gaan we te voet naar het busstation van Matsumoto. We zijn vroeg genoeg op het station om er zeker van te zijn dat we zitplaatsen hebben.

Precies om 11:05 uur vertrekt de bus. In Japan gaat alles precies op tijd.
We rijden met een soort snelbus en zullen In totaal twee en een half uur onderweg zijn.
De route loopt weer door de Japanse Alpen en is werkelijk prachtig. Mooie begroeide bergen, waar de herfstkleuren al aardig door komen, vooral op grotere hoogte. Lange tijd rijden we op een hoogte tussen de 1000 en 1200 meter.
We passeren liefst 3 grote dammen met stuwmeer en rijden door tientallen tunnels met een lengte van soms wel 4 km. Deze zijn soms akelig smal.
Halverwege de rit hebben we even een stop voor een plaspauze en het kopen van drank en eetwaar.

Precies op tijd arriveren we om half twee in Takayama. Na het inchecken ga ik met wat medereizigers het stadje bekijken.
Vanwege de hogere ligging is het hier duidelijk wat frisser. Takayama is een leuk stadje, dat door zijn afgelegen ligging in de Alpen zijn oude charme heeft bewaard.

Er zijn hier nog veel traditionele houten huizen te zien, vaak voorzien van schuifdeuren-en wanden voor verkoeling in de hete zomers.
Interessant is de “Takayama Festival Float Exhibition Hall”, waar een aantal prachtig gedecoreerde wagens staan opgesteld, welke twee keer per jaar bij het Matsuri festival meegevoerd worden in een optocht door de stad. Een van de bouwwerken wordt zelfs gedragen door 40 man, die om de 10 minuten vervangen moeten worden. De bouwsels zijn zeer gedecoreerd en wel zo’n 6 tot 10 meter hoog.
Na dit bezoek lopen we nog wat rond door het stadje en bezoeken nog een mooie tempel.
s’Avonds eten we in een klein restaurant het typisch Japanse gerecht “Ramen”, bestaande uit noodles met vlees of vis in een heerlijke saus. Het is wat lastig eten met stokjes, maar wel erg lekker.
Daarna, voor we terugkeren naar het hotel, in een koffietentje nog een lekkere caramel machiato genuttigd.