Van Tokio naar Matsumoto

Japan, Matsumoto

Om 8 uur staat iedereen met zijn bagage klaar om met een eigen bus te vertrekken richting Matsumoto.
Vandaag dus even geen drukte van trein en metro. Het weer zier er vandaag goed uit. Het is half bewolkt met regelmatig zon en zo rond de 20 graden.
De afstand naar Matsumoto is ongeveer 250 km, dus het wordt niet zo’n lange reisdag. Het eerste uur rijden we nog door stedelijk gebied, maar dan wordt de omgeving steeds mooier en heuvelachtiger.
Langzamerhand rijden we door de heuvels steeds verder de Japanse Alpen in. De bergen reiken hier tot maximaal 3000 meter hoogte. Het is een prachtige omgeving.
We stoppen na 2 uur bij een groot meer voor een koffie c.q. sanitaire stop.
Normaal gesproken zou op dit punt de mount Fuji te zien moeten zijn, maar helaas. Er hangt toch wat teveel bewolking.
Opvallend in Japan zijn de grote hoeveelheid automaten, die je zowat op elke straathoek en in restaurants vindt. En je kan er van alles uit krijgen. Koude dranken, warme dranken, soepen, snacks enz.
Behalve de automaten, waar fysiek wat uit komt worden de automaten ook veel gebruikt om alleen een bonnetje uit te halen waarmee je het product bij een balie kan ophalen.
Op zich vrij handig, maar als er alleen Japanse aanduidingen op staan is dat voor ons vrij lastig. Gelukkig staan er vaak ook wat fotootjes of plaatjes bij en anders zijn er altijd wel Japanners te vinden, die willen helpen.
Na deze koffiestop rijden we verder naar een wasabi boerderij. Dit is een van de grootste boerderijen in Japan. Hier wordt de vrij zeldzame wasabi verbouwt. Dit is een knolgewas, dat er wel 2 jaar over doet om volgroeid te raken. Er is zeer schoon water voor nodig en het wordt geteeld in een soort grindbedden. Van deze wortelvormige knol wordt een zeer scherpe donkergroene specerij gemaakt, die ook veel bij sushi en visgerechten wordt gebruikt. Verder wordt de rest van de plant in veel producten gebruikt, zoals allerlei soorten snacks, kroketten en zelfs chocolade en ijs.
Via watermolens wordt het heldere water naar de akkers geleid. We hebben ruim de tijd om er rond te kijken en diverse producten te proeven.
Ik heb het ijs geprobeerd en dat smaakte best goed,
Na dit uitstapje rijden we in nog een half uur naar Matsumoto, een gemiddeld grote plaats, die vooral bekend is door het prachtige kasteel.
Nadat de kamers zijn verdeeld, bekijken we met de reisleidster de leukste plekken in de stad, waaronder het prachtige kasteel dat midden op een eiland ligt.
Dit is een van de belangrijkste historische kastelen in Japan. Als we er rondlopen wordt er net een Japanse bruid en bruidegom op de foto gezet. Erg leuk om te zien, vooral de bijzondere kleding.
Als het eenmaal donker is ziet het kasteel er in de spotlights nog mooier uit.
Net als in Tokio zijn er hier kruispunten, waar de zebrapaden ook diagonaal over het kruispunt lopen.
s’Avonds gaan we met het grootste deel van de groep in een typisch Japans restaurant eten.

Deze omgeving lijkt me veel aantrekkelijker, mooi !