Een dagje Tokio

Japan, Tokio

Vandaag kunnen we een dag Tokio verder verkennen.
Na een goede nacht s’morgens ontbeten in het hotel en vervolgens met onze reisleidster op stap richting de ook door Japanners druk bezochte Sensoji tempel in de wijk Asakusa. Dit uiteraard weer met de metro, die na gisteren al weer wat vertrouwder over komt. Bij een toeristoffice vlakbij de tempel verzamelen we nog wat informatie m.b.t. interessante te bezoeken plekken in Tokio. Na de toelichting van Manon gaat ieder zijn eigen weg.
Ik ga eerst de tempel bezoeken. Een smal straatje met aan weerszijden kleine winkeltjes leidt naar de hoofdingang van de tempel. Deze ziet er al imposant uit. Daarachter is het hoofdgebouw van de tempel met daarnaast een mooie pagode. Er zijn ook nog wat kleinere tempelgebouwtjes op het terrein. Het is behoorlijk druk met voornamelijk Japanners. Veel vrouwen zijn gekleed in prachtige kimono’s. Er zijn diverse rituelen in gebruik bij het bezoek van de tempel. Eerst was je je handen en mond met water uit een waterbekken. Hiervoor gebruik je een soort pollepel. Vervolgens koop je wat wierrook, die je na aansteken in een offerplaats plaatst, waarbij je je wensen door het verplaatsen van de rook naar de goden stuurt.
Het is ook mogelijk een soort voorspelling te krijgen over je toekomst. In ijzeren bussen zitten stokjes met een nummer erop. Onder in de bus zit een klein gaatje, waardoor net een stokje past. Op ieder stokje staat een nummer, dat weer correspondeert met een laatje, waarin op een blaadje je voorspelling ligt. Dus flink schudden tot er een stokje uit komt en dan maar zien of het lot je gunstig gezind is. Bij mij is dat gelukkig het geval. Als dat nier zo is, moet je het briefje op rollen en op een bepaalde plek op hangen in de hoop dat je een volgende keer een beter lot wacht.
Voor het hoofdgebouw kunnen muntjes geofferd worden in een offerbak. Binnen kunnen kaarsjes aangestoken worden in een soort vitrines. Ook hier weer voor bepaalde wensen of als aandenken voor familie en/of vrienden. Heel bijzonder allemaal.
Na dit bezoek loop ik in een half uurtje naar de hoge televisietoren, waarin je met een lift tot op 350 of 450 meter hoogte kan komen.
Ik ga met een snelle lift naar het platform van 350 meter hoog. Hier heb je rondom een mooi uitzicht over de stad. Vanwege de bewolking is de mount Fuji helaas niet te zien. Ik kom hier ook weer een aantal reisgenoten tegen.
Na dit “hoogtepunt” vaar ik met een waterbus in een half uur over de rivier, die dwars door de stad loopt naar de Hamarikyu garden in het zuiden van de stad. Dit is een mooi park. Opvallend zijn hier de enorme wolkenkrabber-achtige appartementengebouwen in de omgeving.
In het park is het heerlijk om even uit te rusten in een leuk restaurantje, waarin je op de vloer een kom Japanse thee (lijkt een beetje op spinaziesoep en zo smaakt het ook) met wat zoetigheid geserveerd krijgt. Heel leuk, maar niet erg comfortabel met mijn stramme botten.
In de avond ga ik met wat reisgenoten nog wat eten in de drukke en gezellige wijk Shibuya.
Alles bij elkaar was het een geslaagde maar vermoeiende dag.