Terugreis van Japan naar Nederland

Japan, Osaka

Om kwart voor 5 In de ochtend gaat de wekker al voor vertrek uit het hotel naar het vliegveld van Osaka.
Om te voorkomen, dat we met onze grote bagage in metro en trein richting vliegveld moeten, rijden we met 5 taxi’s naar een busstation, vanwaar we met een shuttlebus naar het vliegveld rijden.
Het moderne vliegveld ligt midden in zee en is via een lange brug verbonden met het vaste land.
Hier moeten we nog 3 uur wachten voor we vertrekken.

Het vliegtuig vertrekt precie op tijd. De vlucht gaat over het noorden van Rusland naar Frankfurt en duurt bijna 12 uur. Her is een rustige vlucht, die ik vooral doorkom met het bekijken van een aantal films.

In Frankfurt hebben we een uur overstaptijd.
De bagagecheck werd hier uitgevoerd door een zeer chagrijnige douanebeambte, die ons nogal snauwerig behandelde. Wat een verschil met de hoffelijkheid in Japan.
Na een uur landen we mooi op tijd op Schiphol.

Een mooie reis naar Japan ligt achter ons.