Tongariro crossing :)

Nieuw-Zeeland, Turangi

Cloe heeft Nadia [Duiste] en mij gekoppeld. Ze denkt mee met alle gasten, wie doet wat, wie gaat welke richting op....
Nadia wilde de Tongariro crossing doen en ik ook en Nadia heeft een auto om er zelf heen te rijden. Eigenlijk wordt het sterk afgeraden om te crossing in de winter zonder gids te doen.
Maar als je vanaf de andere kant loopt en heen en terug een gedeelte doet, het gevaarlijkste steile stuk overslaand, dan kan je zelf gaan.
Dus wij zijn 's ochtends naar Ketetahi parking area gereden en aan de crossing vanaf die kant begonnen. En vanaf daar is het een constante klim, erg vermoeiend. Eerst door de bossen, daarna open velden de berg op, met prachtig uitzicht op de Bergen en Vulkanen. Het was zon 2,5 uur tot de Ketetahi hut, waar je even kunt schuilen en de enige wc op de track. Het werd ook aardig koud en winderig. Was erg blij met de extra sokken die ik had meegenomen voor mijn handen!
Na de hut zon half uur doorgelopen, het lag steeds meer sneeuw en we kwamen langs een paar erg steile sneeuw hellingen, waar je niet echt een pad kon zien en het was erg glad. Ik gleed ook een paar keer uit en je kunt je niet echt ergens aan vast grijpen. Ik heb toen besloten om om te keren en terug te gaan lopen. Ik voelde me niet veilig om door te gaan. Als we skistokken hadden gehad of iets onder onze schoenen had het misschien gekund. Maar ik kon toen goed begrijpen waarom ze adviseren om met een gids en goede materialen te lopen!
En uiteindelijk 6 uur gewandeld en aardig moe.....
Super mooie wandeling, de bergen, sneeuwtoppen, rokende vulkaan, uitzicht over de vallei en Lake Taupo!!!
Ik kon er nu meer van genieten dan 7 jaar geleden omdat ik toen al erg moe was eer we hier aangekomen waren en nu heb ik alles goed kunnen opnemen. Ik hoop wel in de zomer de hele crossing nog een keer te doen, want het blijft een geweldige wandeling! :)

's Middags erg weinig gedaan. Beetje gerelaxt, met de baby gespeeld, spelletje gespeeld en vroeg naar bed.