Aankomst Sapa : trekking dorpjes rond Sapa

Vietnam, Sapa

te voet, hoge noorden van Vietnam verkennen, eten bij de locals, ;;;slapen bij locals,,
Om 9 uur vertrokken met een gids van een locale stam, voo 15 km door de bergen en rijstvelden, de eerste
Twee uur in de miezirige regen ! Dus met een gratis modderbadje tot gevolg, daarna klaarde het op, en werd het redelijk warm, maar twas vooral genieten van de prachtige natuur, smiddags in een dorpje gegeten bij the locals, hoe die memsen daar leven, je houdt dit niet voor mogelijk, zp primitief, er is hier niks anders dan rijstvelden, en daar moet dus het ganse gezin van leven,,speelgoed voor de kinderen is er niet en zouden het hun niet kunnen permiteren, elke dag rijst met kip, of tofu , dat is het iedere dag opnieuw, ik had nen ganse zak bananen mee en soort van pruimen , de kinderen waren er dol op,
Ze proberen een beetje bij te verdienen door geborduurde spulletjes te maken, dus heb ik het niet kunnen laten,,,mijn gids was een heel vriendelijk meisje maar diep ongelukkig, was haar moeder verloren toen ze een klein meisje was en had sedert enkele jaren ook geen vader meer, dus leefde ze nog samen met haar broer, bij hen is het nog zo, als de ouders sterven krijgt de zoon alles, land , het huis en aangezien ze nog thuis woont moet ze alles wat ze verdiend aan haar broer afgeven, en ze is ook overtuigd om nooit te trouwen, want de man wil direct kinderen, en dit wil ze niet, ze wil vrijheid in haar leven,,,,,ze is hier zo ongelukkig maar heeft geen andere keus, Ja idd niet simpel he,...na de lunch nog 1,5 uur stappen tot de homestay, heel cozy, met open haard , natuurlijk enkel van toepassing in de winter, savonds overal kaarsjes, gezellige mensen, meisje uit Amsterdam leren kennen, samen gegeten (verschillende schoteltjes waaronder kip met kaneel, kip met gember, volledig mijn ding)en heerlijk wijntje gedronken,en met veel plezier geluisterd naar haar reisverhalen, was de vorige maanden in Indonesie, de Filipijnen, en Maleisie geweest,,, ja kwas eventjes jaloers, we zijn beiden vroeg gaan slapen, ,,,,