Het avontuur is begonnen...

Zuid-Korea, Seoel

Hallo allemaal!

Op 9 juni was het dan eindelijk zo ver; mijn reis naar Korea begon. Papa, Marit en ik waren al vroeg uit de veren, zodat ik mijn vliegtuig kon halen. 14 uur lang was ik onderweg, tot ik eindelijk op mijn bestemming aankwam: Seoul!

Ik ben hier nu 2 dagen en ik heb al aardig wat te vertellen. Aangezien sommigen van jullie niet eens wisten dat ik naar Korea ging, of waarom ik hier nu ben, zal ik eerst even uitleggen wat ik hier de komende 2 maanden allemaal ga doen.

Hester, waarom ga je in godsnaam naar Zuid-Korea?!

Er zijn verschillende redenen waarom ik ervoor gekozen heb naar Korea te gaan. Ten eerste, wilde ik erg graag een keer naar Azië op reis. Dit voornamelijk omdat de cultuur hier zo anders is dan in Europa.
Ik was ook van plan om een keer een summer school te doen tijdens m'n studie. Het leek me dus leuk om dit ergens in Azië te gaan doen, zodat ik niet én voor een summer school, én voor een reis naar Azie apart hoefde te betalen. Het leek me ook interessanter om te zien hoe de mensen hier leefden, in plaats van een paar maanden lang de toerist uit te hangen.

In het begin was ik vooral gaan zoeken naar summer schools in Japan en in China, maar ik vond daar niet echt waar ik naar op zoek was. Doordat ik al een paar jaar naar K-pop luister (#no shame), besloot ik eens te kijken of er in Korea misschien iets was dat bij mij past. Ik kwam er vrij snel achter dat Korea University vakken aanbood die bij mijn studie paste.

Ik zit nu dus de komende 2 maanden hier. De summer school begint pas op de 27e, dus de komende 2 weken zal ik nog wat plaatsen buiten Seoul bezoeken. Op 9 augustus kom ik weer terug naar Nederland :)

Mijn eerste 2 dagen hier

Na een lange reis van 14 uur, kwam ik dan eindelijk aan op Incheon Airport. Het was hier toen half 9 's ochtends, maar voor mijn gevoel was het half 2 's nachts. (Het is hier namelijk 7 uur later)
Het duurde erg lang voordat ik door de douane heen was en m'n bagage terug had. Toen ik eindelijk had uitgevonden hoe ik met de bus richting mijn hostel kon, waren we al een paar uur verder. In Korea doen ze niet echt aan straatborden, dus het was best lastig om het hostel te vinden. Gelukkig wist ik van het plaatje hoe het gebouw er uit zag. :)

Ik was te vroeg voor het inchecken, dus ik heb een tijdje bij de Starbucks aan de overkant gezeten. Starbucks is overigens de enige plek waar ik tot nu toe met mensen in volzinnen in het Engels heb kunnen praten. Mocht je ooit van plan zijn naar Korea te gaan, is de taal leren spreken en verstaan geen overbodige luxe. Ik ken wel een paar woorden en zinnen, maar het heeft weinig nut als je vervolgens de antwoorden niet kan verstaan. (wat bij mij dus het geval is....)

Ik slaap nu op een kamer met nog 7 andere meisjes, die uit verschillende landen komen. De meesten spreken helaas geen Engels. Gisteren was er wel een meisje uit Korea waarmee ik een beetje kon praten, en vandaag was er een meisje uit Hong Kong die gelukkig erg goed Engels sprak.
Ik slaap bovenin een stapelbed en ik lig vlak naast de airco. Het is op dit moment in Korea echt bloedheet, dus ik ben blij.

Op mijn eerste dag heb ik naast het reizen niet zo heel veel gedaan. Ik heb 's avonds een beetje door de buurt hier gelopen, en ben uit eten geweest. De mensen in het restaurant waren erg verbaasd dat ik in m'n eentje was, want het is hier blijkbaar niet gebruikelijk om alleen uit eten te gaan. Het eten was erg lekker en de mensen deden erg hun best om mij te helpen. Ik kreeg een vork (nadat die man 3x gevraagd was of ik een "pokkuh" wilde) en ik kreeg een schaar om m'n noedels te knippen. ("Cutting?")
Ik had jjajangmyeon besteld. Een noedelgerecht met een donkere saus, met uien en (ik denk) rundvlees. Er zaten ook nog kleine gerechtjes bij, al weet ik niet 100% zeker wat dit waren. Ik denk dat een van de gerechtjes een soort kimchi was, en dan andere was geloof ik gele radijs ofzo.
Dit alles kreeg ik voor maar 5.000 won, wat echt heel goedkoop is. (1000 won is ongeveer 75 cent)

De volgende dag heb ik lekker uitgeslapen. Ik was natuurlijk helemaal gesloopd door de reis van de dag ervoor. Op de verdieping onder het hostel zit een zaakje waar ze wafels hebben, dus ik besloot daar lekker te gaan brunchen. Ik had een wafel met slagroom en een soort ijs chocolademelk.

Ik ben 's middags naar Gyeongbokgung Palace geweest. Een oud paleis dat midden in het centrum van Seoul ligt. Het was echt een mega groot terrein, met veel verschillende gebouwen en een enorme tuin. Ik heb er veel foto's van gemaakt, maar het zag er eigenlijk allemaal hetzelfde uit. Ik raakte uiteindelijk ook verdwaald toen ik een bordje richting de wc volgde. (de wc is nooit gevonden) Het was op zich allemaal wel mooi om te zien, vooral omdat het tussen de bergen en de moderne stad in lag. Ik vond het wel jammer dat er maar weinig borden waren waarop beschreven stond waar elk gebouw voor was.

Toen ik naar buiten liep, merkte ik dat er heel veel geluid van vlak voor de ingang kwam. Toen ik ging kijken zag ik een groot podium, waarop iemand iets aan het schreeuwen was, en een menigte mensen die aan het juichen was.

Ik besloot gewoon de metro te nemen en ergens uit te stappen, maar per toeval kwam ik aan de andere kant van het podium uit.
Wat bleek dus: Er was een groot festival: het Korea Queer Festival en er stonden dus buiten mensen te protesteren. Ik ben natuurlijk even het veldje opgelopen :) Er was een podium, waarop een soort trans-lady gaga aan het optreden was, en overal liepen mensen met regenboog gekleurde ballonnen en bordjes met quotes als "Keep calm and love who you want", en "Use condoms and test for HIV". Er waren overal kraamjes waar je regenbooghartjes op je gezicht kon laten schminken, of regenboog drankjes kon kopen. Er werden ook flyers uitgedeeld door mensen van kerken die homoseksuelen wel accepteren.
Opeens begon een soort parade, en ik ben er maar gewoon achteraan gelopen. We liepen echt een hele lange route door de drukke straten van Seoul. Overal stonden rijen politieagenten strak tegen elkaar aangedrukt om de protesterende menigte en de mensen in de parade van elkaar te scheiden. Ook was het midden in de spits, dus stond het verkeer helemaal vast.
Uiteindelijk vond ik de tocht wel erg lang duren, dus ben ik er uit gestapt. Dit was overigens nog niet de gay pride, want die is hier volgens mij over 2 weken.

Ik was in de buurt van het gebied "Myeongdong", dus ik heb hier 's avonds door de winkelstraat gelopen. Ik wist niet echt wat ik wilde eten, maar er waren zoveel kraampjes op straat dat ik maar besloot daar het een en ander van te proberen. Ik had een spies met vlees, een spies met "sweet potato" (dit was overigens geen zoete aardappel, maar een aardappel met een zoete siroop.. Dus letterlijk een zoete aardappel), 3 verschillende soorten mini-kimbap, met rundvlees, tonijn en kimchi, en ik kocht nog wat versgeperste sinaasappelsap.

Ik weet nog niet precies wat ik morgen allemaal ga doen. Ik heb besloten om nog een dagje in Seoul te blijven, maar ik ga wel naar een ander hostel. Dit hostel is in de buurt "Itaewon", dus misschien dat daar wel wat leuks te doen is. Ik ben van plan om maandag dus bus te nemen naar de stad Busan.

Over een paar dagen zal ik weer wat schrijven en meer foto's uploaden. Het is hier inmiddels 00.30, dus ik zal m'n bed maar eens in duiken. :)

Ik voel me echt een vrouw van 50+ door hier zo te reageren, maar ziet er echt super gaaf uit, Hessie! Wel eng, ik weet niet of ik het aan zou durven, vooral als niemand Engels spreekt, haha. Welke dingen kan je dan al in het Koreaans zeggen? Genoeg om te vragen waar de WC is enzo? Ik kijk uit naar het volgende stuk! (en wel genoeg groente eten, hé. Als ik een vrouw van 50+ ga zijn moet ik het wel goed doen.)

Zoë 2016-06-11 18:01:03

Zo dan, dappere dodo...! Gewoon overal op af de eerste dag. Hoe heb je het uiteindelijk geregeld met naar de wc gaan?? Die vraag blijft inderdaad wel hangen... Haha! Leuk om je verhalen te lezen, Hester. Enjoy!

Ryanne 2016-06-11 18:11:59

Nou Hes, dat ziet er al goed uit! Je hebt al heel wat gedaan in die korte tijd, leuke foto's ook, met die mengeling van Oosterse tempel en BarStucks. Qua eten hoef ik me zo te zien ook geen zorgen te maken - ik kijk uit naar het vervolg.

George 2016-06-11 19:52:05

Wat super van jou om dit te doen!! Leuke foto's al. Heel veel succes en veel plezier.

angèle 2016-06-11 22:00:43

Ah super leuk Hes. Zet m op & laat je maar niet gek maken door de straatborden die er niet zijn hihi! Veel liefs!!

Roosmarijn 2016-06-11 23:54:49

Joepie! Hester op avontuur! Ben ik even blij dat ik je die Lonely Planet cadeau heb gedaan en dat jij het "Dangers and Annoyances" hoofdstuk hebt gelezen.... "Visitors to Seoul are often surprised to see police in full riot gear, carrying large shields and long batons, streaming out of blue police buses that have their windows covered in protective wire. Student, trade-union, anti-American, environmental, ferry disaster and other protests occasionally turn violent. Keep well out of the way of any confrontations that may occur." Haha, gelukkig ben jij nergens bang voor: zo maak je nog eens wat mee:) Gaaf, die foto's van het paleis!

Marit 2016-06-12 00:43:18

Kakketoe! Jij beleeft ook altijd de meest rare dingen, die je zo leuk kan omschrijven. Zo te horen eet je en geniet je goed door die 2 maanden heen! Ben nu al benieuwd naar het volgende verhaal. xxxxx

Sanne 2016-06-12 08:45:21

Ik ben die 50+ vrouw die graag wil reageren.... Foto's ga ik zo bekijken, maar in mijn hoofd zie ik de film voor me. Zo'n leuke, blonde Hollandse meid helemaal alleen in Seoul! Leuk dat je het avontuur bent aangegaan. Ben toch blij dat je in ieder geval het woord " hond" en " kat" kent in het Koreaans. Je zult zien dat het van pas gaat komen:-) Ik kijk uit naar je volgende verslag!

Marit de Ridder 2016-06-12 11:56:50

Hoi Hes, leuk om je eerste reisverslag al te lezen. Ik zie het al helemaal voor me, geniet er maar van. Kijk uit naar je volgende verslag !!

Madeleine 2016-06-12 20:24:04

Hey Hester, wat een verhaal zeg! En stoer van je dat je de 1e dag al zo op pad ben geweest. Leuke foto's ook. Succes en geniet ervan. xxx

Karin 2016-06-17 08:28:34

Supergaaf Hester! Veel plezier daar en ga door met dit blog, kan ik toch en beetje korea meemaken deze zomer ;) Xxx