Fietstocht van Ventimiglia naar Wildert, 1200 km (groep racefiets)

Italië, Ventimiglia

Op youtube kan een filmpje van deze fietstocht bekijken : https://youtu.be/XtghznDvfvM

Op zaterdag 11 juli vertrekken 10 fietsers en 5 van hun vrouwen met de trein naar Brussel Zuid, waar de TGV naar Marseille vertrekt. De volgers zijn met de camionette al vertrokken. De reis met de TGV is een ervaring, confortabel en geruisloos. De bar weten we vlug te vinden en het wordt een gezellige boel. Zes uur later staan we in Marseille waar we een regionale trein moeten nemen naar Ventimiglia via Nice en Monaco. Het is heerlijk weer.
Op zondag maken we er een luie dag van. Ik ga een eindje verkennen en die dag lopen we Gerard Schenk tegen het lijf. Hij is een gewezen renner en heeft een fietsenzaak in Essen. Hij wil graag onze eerste col mee beklimmen, de Col de Tende. Voor mij geen probleem, ik ga hem toch niet zien.
De vrouwen gaan terug met de trein, dus die zijn uit beeld. En bij de start gaan de eerste 10 kilometer langs de rivier, de Roya. Maar dan gaat het langzaam omhoog tot we na 50 km op een hoogte zitten van ongeveer 1000m. Ondertussen zijn we de grens tussen Italië en Frankrijk al gepasseerd. In de verte zien we de tunnel , wij gaan de col over. Langs de flank zien we stofwolken, dat vinden we wel wat raar. Als we de beklimming beginnen kennen we de oorzaak, we zitten op een zandpad, vol stenen en grind. Dat moeten we meer dan 10 km volgen aan een gemiddelde van meer dan 7%. Guy Luyckx die met zijn 1.90m en 90 kg geen begenadigd klimmer is en ikzelf, met de korte sprinterspootjes sluiten de rij. Het gaat zo traag dat de vlinders ons achterlaten. Maar uiteindelijk is iedereen boven op een hoogte van 1873m en we passeren hier weer de grens.
Gelukkig is de afdaling aan de Italiaanse kant wel verhard. In razende vaart gaat het richting Carmagnola dat 110 km verder ligt, iets ten zuiden van Turijn.
De volgende dag brengt ons 165 km verder naar de voet van de Col du Grand Saint Bernard.
We moeten goed ademen en veel eten want we moeten morgen 125 km verder over de Col die ongeveer 2500m hoog is en we zitten op 400m.
De eerste 25 km gaan we naar een hoogte van 1800m. We rijden in een rustig tempo tot aan het begin van de tunnel, daar moeten we het pad naar de col nemen. Ik vertrek aan de leiding, verlies snel mijn pomp en zie ze daarna pas terug op de top.
Dan weer zo'n heerlijke afdaling tot Martigny in Zwitserland. Uiteindelijk belanden we in Vevey, aan de boorden van het meer van Genève.
De volgende dag gaat het door de Jura naar Besancon, 155 km verder. Het is een stevig parcours met een hoogte tot 1050 m. De volgende dagen gaat het langs Vittel, een kuuroord in de uitlopers van de Vogezen naar Verdun met zijn zwaar historisch verleden.
De reis loopt op zijn einde want we zakken al af naar Dinant , aan de oevers van de Maas. De volgende dag brengt ons naar huis waar we weer mogen genieten van een schitterende ontvangst.