Dag 53: Yarra Valley → Melbourne

Australië, Melbourne

Dag 53: woensdag 11 oktober 2017. Yarra Valley → Melbourne (45 km)
Overnachting – Vibe Savoy Hotel
We laten ons vanochtend nog maar eens verwennen in dit 5 sterren hotel. Laat en uitgebreid ontbijten. Ook nu maar 3 tafeltjes bezet in een ontbijt restaurant voor 100 personen. Maakt ons niets uit, heeft de kok alle tijd voor ons toch?
Voordat we op weg gaan naar Melbourne eerst een tochtje maken door de Yarra Valley. Van wijn kunnen we niet genoeg te zien krijgen. Het is aardig weer met 19 graden als we vertrekken. Eerst naar Dixons Creek voor een bezoek aan De Bortoli Yarra Valley Estate. Deze familie heeft 240 hectare wijngaarden in deze streek. We maken een rondje via Healesville waar we een kopje koffie drinken. Het is nog te vroeg voor een wijntje tenslotte. Door naar Coldstream voor een bezoek aan Domaine Chandon. Established door Moet & Chandon in 1986. Als champagne liefhebbers mag je daar natuurlijk niet voorbij rijden. Dom Perignon maken ze hier natuurlijk niet maar we nemen wel een flesje champagne van de Yarra Valley mee, nadat Erna wel eerst even geproefd heeft. Leuk voor in een BYO restaurant misschien? Moet wel op zijn voordat we naar Nieuw Zeeland vliegen. Dat lukt best wel de komende 2 weken.
De temperatuur in opgelopen naar een aangename 24 graden. Met hulp van de TomTom rijden we feilloos naar het centrum van Melbourne. Wat is dit ook een grote en drukke wereld stad. Zonder navigatie zou het knap lastig zijn om hier de weg te vinden. In tegenstelling tot Sydney zijn hier heel weinig tunnels en fly-overs en veel smalle straatjes en 1-richting verkeer. Voor de deur van ons hotel kan je niet parkeren en ze hebben geen parkeergarage. Wel een valet-parking. Dat dan weer wel. Wordt de auto voor 2 dagen ergens opgeborgen. Prima. In het centrum is het openbaar vervoer gratis. Gelukkig maar want je kan hier nergens je auto kwijt.
Na het inchecken gaan we eerst een rondrit maken met de gratis tramlijn 35. Dit oude trammetje rijdt een rondje om het centrum en is als hop-on hop-off te gebruiken. 2 blokken bij ons hotel vandaan stappen we op en rijden bijna geheel rond. Bij Federation Square stappen we uit en wandelen door het centrum van Melbourne. Grote winkelstraten met dure winkels. Ook hier zijn alle bekende top merken met een eigen winkel vertegenwoordigd. Ook veel fastfood en hebben nog niet echt leuke restaurantjes kunnen ontdekken. We drinken een wijntje in de Royal Arcade. Daar slaan twee 7-feet grote houten beelden uit 1892, Gog en Magog, elk kwartier op de bel om de tijd aan te geven. Daarna is het tijd voor steamed dumplings in Swanston street, waarna we terug lopen naar ons hotel. Vanuit onze hotelkamer op de 6e met uitzicht op het Southern Cross Station zien we het 's-avonds enorm regenen. Lekker binnen blijven en vroeg naar bed.