Wat hebben we het goed in Nederland!

Tanzania, Arusha

Het klimaat in Tanzania

Tanzania is het grootste land van Oost-Afrika. Het ligt net onder de evenaar en er heerst voor het grootse gedeelte een tropisch klimaat. Aan de kust en op het eiland Zanzibar is het altijd vochtig en warm. Temperaturen schommelen tussen de 27 en 32°C. De beste reisperiode is van juni tot en met oktober: het is dan droog en het minst warm. In de zuidelijke en noordelijke hooglanden, waar de Kilimanjaro ligt, kan het kwik zakken tot 12°C. Tanzania kent over het algemeen twee regentijden: de kleine regentijd in november en december, en de grote regentijd in maart tot april.

Vandaag hebben we gepland om lekker bij te komen van de vlucht. Acclimatiseren en ontspannen met een boek in de tuin van de lodge. Na een goede nachtrust stonden we rond 08:00 op. Het uitzicht was geweldig. Het was nog rond een graad of 14. Ook de wind maakte het nog frisjes. We kregen een lekker ontbijtje. Een broodje met beleg en wat fruit en gekookt of gebakken ei, yoghurt met muesli. Marjolein gaf aan dat we een wandeling met Omari konden maken om iets van de omgeving te zien. Dit zijn we rond 11:00 gaan doen.

Op de kaart kan je zien hoe we gewandeld zijn, de rode lijn. https://www.google.com/maps/d/edit?hl=nl&authuser=0&mid=1GWWbUS0JPof31839MO8KLl84H3c

Bij de poort stond een 'beveiliger'. Een Massaai, hij had sandalen van een autoband aan. Als je de kleine woningen en 'hutjes' van vele ziet dan hebben wij het erg goed in Nederland. Je bent hier dan echt de tourist. Iedereen lijkt wel een mobiel te hebben. Voor veel bewoners zijn wij als europeaan nog steeds iets bijzonders. Kinderen kijken van een afstandje toe maar durven niet goed dichterbij te komen. Na enkele keren hallo en vriendelijk zwaaien durfde enkele dit wel en ...... als een kind over de drempel is volgen de andere. Erg leuk. Ze hebben een heel stuk met ons mee gewandeld. Op de film zie je hier wat beelden van https://youtu.be/yBujcOU2mb0

Op de foto's zie je een moeder die een klein soort schooltje heeft gemaakt en houdt voor haar kinderen en buurtkinderen. Ook een klein lokaal groente winkel zoals je ziet.