Yosemite Park

Verenigde Staten, yosemite Park

Vandaag hebben we het Yosemite National Park bezocht. We hadden hier maar een dag voor, aangezien we de dag erna alweer bij tijds richting San Fransisco moesten. Vanmorgen ontbeten in het hotel in Mammoth Lakes en vervolgens richting de Tioga Pass. Via deze pass, welke je door prachtige gebergten leidt, kan je het Yosemite National Park bereiken. Voordat we aan de pass begonnen, ongeveer een uur rijden vanuit Mammoth Lakes, hebben we een korte stop gemaakt bij een benzinestation en bijbehorende winkel aan de start van de route. Na het voltanken van de auto, het kopen van onze lunch en het verblijden van de caissière met een Nederlandse euromunt zijn we op pad gegaan. De route is bijna direct ongelooflijk indrukwekkend. De omgeving is te vergelijken met dat van Mammoth Lakes, maar dan is alles drie keer zo groot en daarmee indrukwekkender. Zeer regelmatig keken we op tegen een enorme rotswand, of juist neer op een prachtig dal vol donkergroene dennenbomen en snelstromende riviertjes. Misschien wel een van de mooiste landschappen die we deze vakantie hebben waargenomen. Bij een van die rivieren zijn we die ochtend eerst gestopt. We zette de auto langs een soort bosrand en liepen zo enkele meters het bos in naar het water. Het snelstromende water dat onderweg tegen rotskeien in allerlei soorten en maten aan kletterde maakte een onophoudelijk woest geluid. Bas vond dit geweldig, dus ging actief op zoek naar de beste rotsen om op de staan en dan het liefst in het midden, om zo een prachtig zicht op de rest van de rivier te krijgen. Wat verder langs de pass hebben we een stop gemaakt bij een groot meer waar we aan de kant van het water onze lunch hebben gegeten.
Eenmaal in Yosemite rijd je voornamelijk op dalniveau, waardoor je het gevoel krijgt in een groot bos terecht te zijn gekomen. Wanneer er dan plots een enorme rotswand opdoemt weet je even niet wat je ziet. Wanneer er dan ook nog eens een waterval vanaf komt kletteren weet je ook even niks meer uit te brengen. Wat een schoonheid! Yosemite Park heeft een groot aantal watervallen. Wij hebben die dag een van deze watervallen van dichtbij bezocht, de Bridalveil fall. Via een korte boswandeling, eindigend met een korte klim, sta je aan de voet van de waterval, daar waar het water neervalt en als een snelstromende rivier verder gaat. Helaas nam de enorme drukte van mensen, die op alle mogelijk manieren op rotsen klommen of in de rivier stonden, wel wat van de charme weg. Yosemite is een van de drukst bezochte nationale parken. Op topdagen schijn je achter elkaar in een lange file langs de pass te rijden of loop je in grote groepen de verschillende trails naar watervallen. Hoewel het vandaag niet overdreven druk was, stoorde het soms wel en hebben we het park toch op een andere wijze ervaren dan bijvoorbeeld Mammoth Lakes. De rust voegt dan echt iets toe aan de schoonheid van een park.
Met de auto hebben we de rest van Yosemite bekeken en verschillende korte stops gemaakt om al het mooie op de foto te zetten. In het midden van het park vonden we een aanal winkeltjes. Hier hebben we wat te drinken en een ijsje (lees: reuzen Cornetto) gehaald, welke we op het nabijgelegen terrasje hebben opgegeten. Het was al laat op de middag en met de vakantievermoeidheid in de benen besloten we geen lange trail meer te lopen naar een van de andere watervallen. Daarvoor in de plaats zijn we in de auto gestapt en op zoek gegaan naar een mooi plekje om van de omgeving en het lekkere weer te kunnen genieten. Deze vonden we enkele minuten verderop. Langs een rustig meertje, wat aandeed als een natuurlijke recreatieve plas, zijn we neergestreken. Een prachtig rustig strandje, aan een stil meertje, omgeven met grassen, struiken en bomen en met uitzicht op een zeer indrukwekkende rotspartij. Deze leek boven alles uit te torenen en werd door ons al snel de 'Alienrots' genoemd. Dit omdat Bas bij aankomst direct het gezicht van een Alien zag in het kleurenpatroon van de rots. Op het strandje hebben we een tijdje heerlijk in het zonnetje gelegen, reflecterend op de prachtige vakantie die we hebben gehad. Morgen zouden we al weer richting San Fransico vertrekken. Waar we de dag erna op het vliegtuig stappen naar huis. Op het moment dat we het strandje wilden verlaten en we onze voeten stonden af te spoelen in het water, zagen we een ander stel plotseling foto's maken in onze richting. Toen we achter ons keken, stonden er twee hertjes op het strand. Ze leken niet veel van ons aan te trekken, maar bleven wel op afstand. Het was een prachtig gezicht in deze omgeving. De twee tortelduifjes huppelden vervolgens acht elkaar het veld in, waar ze nog even bleven staan en we een foto van ze konden maken. We hadden immers nog nooit een hertje gezien ;).
Nu, eind van de middag, zijn we in de richting van het motel in Mariposa gereden, ongeveer een uur rijden vanaf Yosemite Park. De route er naartoe is prachtig. Opnieuw kwamen we langs een snelstromende rivier, waar Bas het niet kon laten nog even te stoppen om ervan te kunnen genieten. Het zou immers nog een hele tijd gaan duren eer we weer zo'n natuurspectakel zouden kunnen waarnemen.
Aangekomen in Mariposa troffen we een standaard motel met een wat vreemd ruikende lobby/eetzaal/winkel. Toen we tevens een wat onverzorgde, gezette dame achter de balie troffen, kregen we niet direct een goede indruk van het motel. Ze vertelde dat de kamer waar wij zouden verblijven haar favoriete was. Met onze nieuwsgierigheid gewekt zijn we de auto gaan uitladen. Bij binnenkomst op de kamer troffen we een kitscherig roze interieur met gouden kranen en een groot wit stijlen hartjes bed. Fantastisch! Inderdaad helemaal passend bij de dame van de receptie. Het was een ruime en goed verzorgde kamer, dus konden we ons beeld van het motel in positieve zin bijstellen. Beiden hongerig van de dag, zijn we op zoek gegaan naar een restaurant in Mariposa. We gingen, gezien de locatie en eerdere ervaringen, zonder verwachtingen heen. We kozen voor het 'Charles street dinner house'. Bij binnenkomst zaten er enkele mensen in het restaurant en moesten we even wachten op de hostes. Het restaurant is in cowboystijl ingericht en deed gezellig aan. De hostes nam uitgebreid de tijd voor iedereen en vertelde lyrisch over het lekkere eten dat de kok zou bereiden. Hoewel de bediening wat te wensen overhield bleek het eten inderdaad heerlijk. Wij waren al blij verrast toen we op het bord met de specials 'baby ribs' (spareribs) zagen staan, maar al helemaal toen het ook nog eens super smaakte! Onverwachts dus heel goed gegeten! Dat wij niet de enige waren die het lekkere eten van dit tentje hadden ontdekt bleek toen de gasten die avond maar binnen leken te blijken komen. Na het eten hebben wij de rust opgezocht in ons roze paleisje. Morgen de terugreis naar San Fransico. Helaas het eind van onze vakantie in zicht.