Las vegas naar Deathvalley

Verenigde Staten, Deathvalley

Vandaag zijn we naar Death Valley vertrokken. Vanmorgen in Las Vegas wakker geworden, gedoucht, spullen weer ingepakt en een Starbucks ontbijtje gegeten op de kamer. We begonnen nu best moe te worden, vooral na die drukke en bovenal warme zaterdag. Na het uitchecken en de koffers in de auto te hebben gelegd wilde Bas nog graag een laatste keer gokken. Een verslaving moet je natuurlijk afbouwen, niet abrupt stoppen. Rond 12.00 uur zijn we vertrokken uit Las Vegas. De rit zou ongeveer 2,5 uur gaan duren. De weg naar Death Valley was niet bijzonder te noemen. Deze is met name plat en droog, met uiteraard op de achtergrond zo nu en dan gebergten. Hoe dichter we bij Death Vally kwamen hoe interessanter de omgeving. De gebergten veranderden van gedaante, zowel in materiaal, vorm en kleur. Verder deed het overwegend woestijnachtig aan. Door nog wat naweeën van de blaasontsteking moest ik op dat moment zo nodig plassen dat ik geen andere uitweg zag dan langs de kant, gatje de woestijn in en laten lopen. Veel kan er daar immers niet meer doodgaan van mijn antibiotica urine! Ik ben niet zo'n natuurplasser, dus zou je nu net zien dat er maar geen eind leek te komen aan die straal. Jeetje, ik leek dat paard wel op die Apache Ranch.
Voordat we aankwamen bij ons hotel reden we nog langs het Zabriskie point, een van de bezienswaardigheden in het park. We besloten er direct even een kijkje te nemen. Hoewel we wisten dat het ook in Death Valley behoorlijk warm zou zijn, hebben we die middag, bij het uitstappen uit de auto, een temperatuur ervaren waar we niet op voorbereid konden zijn. We kregen het gevoel een hete oven in te stappen en tegelijkertijd continu een warme föhn in ons gezicht te krijgen. Een föhn met standje 100, want het waaide ook nog eens behoorlijk. Na enkele stappen voelde je het zweet al langs je lichaam sijpelen. Echt heel vreemd om te ervaren. Je begrijpt wel meteen waarom Death Valley, Death Valley heet! Het Zabriskie point, een van de bekendste uitkijkpunten van het park, gaf een prachtig uitzicht over een bijna onaards woestijnlandschap. Het worden de Badlands genoemd en is het resultaat van extreme watererosie. Met een bezweet lijf en mooie nieuwe indrukken zijn we naar ons hotel, Furnace Creek Ranch, enkele minuten verderop gereden. De naam zegt het al, ook hier betrof het een soort Western ranch, maar dan zonder de directe nadruk op Cowboys. Het zag er leuk en prima verzorgd uit. Alleen had de Ranch een nadeel, de extreme hitte! Bij de receptie werd de van die dag op een informatieblaadje in cijfers uitgedrukt: 126 F, oftewel 52 graden! Na het arriveren in onze kamer, rond 15.00 uur, waren we al zo volledig uitgeblust dat we het niet zagen zitten die middag nog erop uit te gaan om het park te bekijken. Omdat we nog niet hadden geluncht zijn we met de auto naar een winkel bij de ingang van de ranch gereden (= 5 min. lopen) om boodschappen te halen. De rest van de middag zijn we op onze door airco verkoelde kamer gebleven en hebben we naar een serie gekeken, wat gelezen en getypt. Rond 19.00 uur zijn we met de auto naar het restaurant bij de ingang van de ranch gereden (= 5 min. lopen) en hebben we ons tegoed gedaan aan een buffet. Het was prima eten. De avond hebben we op eenzelfde wijze gevuld als de middag. We deden een poging op tijd te gaan slapen, zodat we de volgende dag voldoende tijd hadden om, voordat we naar Mammoth Lakes zouden doorrijden, nog wat te zien van Death Valley. Onze kamer werd koel gehouden door een wat verouderd aircosysteem. Hij deed het prima, maar maakte een ongelooflijke herrie. Ook kregen we er keelpijn van. Slapen met de airco aan was dus geen optie. Zonder airco steeg de temperatuur al rap naar de 35 graden die het ook buiten nog was. We hebben in tijden niet zo'n warme nacht meegemaakt. We sloten onze dag dus af met een onrustige en korte nacht.