Terugblik!

Nederland, Leidschendam

Een terugblik door dhr. Peters, mw. Koole en mw. Peters
Een terugblik op de fantastische reis marrakesh 2017 met uitspraken en acties van leerlingen.
Wij, als begeleiders, hebben er in elk geval van genoten.
De nummers zijn gekoppeld aan leerlingen. Herken je jezelf dan horen wij dat graag op de reünie.

Het verzamelen bij het meetingpoint op schiphol verliep nog voorspoedig... Maar zodra de ouders weg waren en we door de douane waren, werd de eerste leerling al omgeroepen (1)... mobiel op het toilet laten liggen.

Op de plaats van je boardingpas gaan zitten was niet voor iedereen vanzelf sprekend (2,19,20)
"Maar mw. Hoe gaat de toiletdeur open" (3). Voor sommige was het vliegen dan ook de eerste keer!

Het eerste avondmaal  (in het hostel) werd de Tajine een warm welkom geheten.

Op maandagochtend bezochten we met de gids, tijdens de stadswandeling onder andere het paleis La Bahia. De leerlingen keken vol verwondering om zich heen... "het lijkt hier wel de keukenhof".
De gids vertelde onder andere dat de groot vizier 4 vrouwen en 24 vriendinnen had. Maar wat viel de leerlingen op:
"Door al die mozaïeken, zie je die afstapjes niet" en "Die deuren zo bijzonder... Het zijn er 2 naast elkaar". (4)

Ook kwamen we bij de natuurapotheker, die gelukkig in Nederland had gestudeerd... En de leerlingen wijzer maakten over kwakzalverij.
Snuif, snuif, snuif, snuif... Lekker die eucalyptuszaadjes! De dosis is 2x per dag... Maar ik doe het lekker 2x per minuut! (5)

De eerste blaren werden tijdens de stadswandeling al zichtbaar... (22)

Na s middags zwemmen in het hostel... alhoewel er meer bommen! gemaakt werden dan baantjes getrokken en s avonds eten aan de zijkant van het plein... was er gelegenheid op te relaxen op het dakterras... Maar: "Ik ga slapen, want mijn telefoon is leeg". (6)

De volgende busreis van een lange reis door de bergen.
Een van de leerlingen vertelden ons: "ik ben bang voor bergen". (7)
Terwijl de meeste leerlingen gedurende de busreis lagen te slapen, zagen wij hoe koeien en schapen bovenop een auto vervoerd kunnen worden.

Per kameel gingen we naar het tentenkamp. Eerst leek het nog wel leuk op de kameel, maar al snel bleek het niet zo comfortabel (8,27).
De bank bij het kampvuur in de woestijn waren niet helemaal netjes afgewerkt, er was weliswaar geen naaisetje... Maar tape van mw. Peters kan ook winkelhalen bedekken  (8)
Uiteindelijk gingen de leerlingen slapen... Maar een gewaarschuwd mens telt voor 2! Controleer je bed! Want: "ik voelde een beestje bij m'n tenen... Ik dacht: niet aan denken... Snel slapen". (9)
Gelukkig wel normale 1 persoonsbedden... al sliepen sommige op een baksteen (10) voor hun gevoel.

Terug in de bus voor de terugreis dachten sommige dat het spelletje uitbeelden al was begonnen!
Als een hondje hing de leerling met z'n hoofd buiten het raam en zijn tong uit zijn mond (11)

Voor sommige was de reis afzien! (4,13,18)
Maar... "als je nie zonder water kan, moet je niet met deze reis meegaan!" (12)

Terug in het hostel;
"Van die MAN (dhr. Peters) mag je gaan slapen of een spelletje komen doen"(13).

Zowel op woensdag- als donderdagavond hebbem we s avonds een spelletje gespeeld. Er werd leuk en erg fanatiek mee gedaan!
Zo ontstonden er nieuwe spreekwoorden en woorden:
  • De boom blaast de blaadjes uit de boom (4)
  • Haarknipper (4)
  • Paleis van de luchtmacht (14)
  • wiskunde docent, lijkt op een peer (15)
  • stoeptegellegger (16)

Op donderdag- en vrijdagochtend: "liepen we door de souks met dhr. Peters" (17)
Uiteraard liepen mw. Peters en mw. Koole achteraan... En telde keer op keer tot 28!
Sommige vroegen zich af of ze opdringerige mannen mochten neerslaan... (18)
Maar in de souks waren gelukkig ook hele aardige mannen, die gratis noga weggaven (19). En daarna de noga natuurlijk voor de hoofdprijs aan je verkocht!

Ville Nouvelle, het nieuwe gedeelte van Marrakesh, zorgt bij sommige voor bijzondere verschijnselen... Bij het zien van een McDonald's paal! "Meneer, zie ik een fata mongana?"(20)

Maar sommige komen ook vragen: "Ik heb vanochtend al een capsule (voor diaree) genomen... Heeft u nog een aspirientje?"(21)

Terug op het plein, na al meerdere keren zelf je veters gestrikt te hebben, is het toch handig als een klasgenoot het voor je doet! (22)

Zelfs tijdens de lunch (aan de rand van het plein) waren er mannen die "troep" kwamen verkopen! Maar ze zijn altijd in voor een praatje. Een man die horloges koopt weet immers hoelaat het is... "Tijd voor de tandarts" (23)

Het eten viel de leerlingen toch wel tegen... Ze misten duidelijk de kookkunsten van thuis. Of eigenlijk de McDonald's en de KFC.
Tajine viel het minst in de smaak, ondanks dat we dat maar 3x hebben gegeten...
Toch zei 1 leerling (voor de grap): "Tajine... Zo lekker, ik ga gelijk m'n moeder appen of ze dat ook kan maken."(24)

Op vrijdagmiddag was het gros toch wel blij dat ze naar huis mochten.
"Op het hoogtepunt moet je naar huis toe gaan". (26)
Anderen waren vooral blij dat ze bij die vreemde/vieze mannen weg konden!(4,25)

Na extra lang te wachten, ivm vertraging, op de luchthaven waren we dan toch op weg naar huis... Maar hoe is zo'n vliegtuig nou ingedeeld: "mw. A is toch de stoel bij het raam?"(26)
En anderen waren erg zoekend in het gangpad naar klasgenoten: in plaats van door te lopen... De docenten vragen! (27) alsof de docenten alle 28 plekken van de leerlingen verspreid door het vliegtuig uit hun hoofd weten ;)

Bepakt en bezakt met souvenirs komen we terug in Nederland! Gelukkig is de Stijltang ongebruikt weer mee terug gekomen (28).

Al met al een zeer geslaagde reis... De reis van 1001 nachten... Of eigenlijk 1001 ervaringen en indrukken om nooit meer te vergeten.
Leerlingen bedankt voor de onvergetelijke reis...!

Wij hebben inmiddels wat verhalen gehoord. Inderdaad is het een onvergetelijke reis geworden. Heel erg bedankt voor de uitstekende begeleiding! Dat is een hele prestatie met zo'n grote groep!

Chris de Jong 2017-04-22 08:09:12

Wat een verhalen en wat waren de mannen blij dat ze op Schiphol hun tanden in een hamburger van Burger King konden zetten. Die Tajine gaat er hier duidelijk niet komen, hahaha. Maar nogmaals ontzettend bedankt voor de goede begeleiding tijdens deze mooie maar vooral indrukwekkende reis. Blij dat ze allemaal weer veilig thuis zijn!

Sabine Mesman 2017-04-22 09:05:04

Het was na wat verhalen te hebben gehoord en in de reisverslagen gelezen te hebben is het een prachtige ,ervaren reis geweest!bedankt voor het begeleiden van deze groep👍👍👍3dikke duimen voor elk één!!een reis om zeker niet te vergeten.

Wil 2017-04-22 10:45:26

Organisatie en School, enorm bedankt voor deze leerzame reis, Dominique heeft er erg van genoten en hopelijk ook veel van opgestoken... ;-)))

Erwin Hoogendoorn 2017-04-22 11:44:40

Wat een onvergetelijke ervaring hebben jullie ze gegeven! Bedankt voor de begeleiding en de veilige terugkeer naar huis!

Liesbet 2017-04-22 12:23:24

Hartelijk dank voor de fantastische reis, de begeleiding en het weer veilig thuisbrengen van onze puber :) Deze ervaring vergeten ze nooit meer! We hebben nog niet veel gehoord; sinds thuiskomst gevloerd door de diarree & overgeven.... Maar de verhalen zullen vast nog loskomen!