Over schoenen, kappers, voetschimmel en prostituees!

Zwitserland, Martigny

Die schoenen van mij, ik krijgt er een punttenen van. Met een niet al te best humeur op zoek gegaan naar een Chasseur. Dat is een moelijk woord voor schoenenwinkel of zoiets. Ik merk dat het moeilijk is om zaken te veranderen nu. De schoenen zijn dan wel niet geschikt maar ze hebben me toch bijna 1000 km ver geholpen. Vandaar dat humeur denk ik. Onderweg kwam ik langs een antieke Italiaanse kapperszaak met de naam Mario. Ik weet uit ervaring dat Italianen een geheel eigen stijl hebben en er de bekende Italiaanse draai aan geven en toch was ik deze keer niet alert genoeg. De geadviseerde Coupe Normale is bij Mario Korter dan Kort. Mijn stijlvolle kapsel binnen 5 minuten door zijn tondeuse veranderd in een Coupe de Bob. Mijn moeder vond dit kapsel, toen ik nog klein was, samen met een nikkebokker broek prachtig. Dus ik draag deze haarborstel zonder die rare broek op aan mijn moeder. Zo, iedereen weer blij.

Na de kapper kwam ik langs het Office de Tourisme. Ik wilde nog weten hoe het nu precies zat met die gesloten Coll de Bernard. Mij werd in goed Engels stellig afgeraden om deze te beklimmen. De winter was lang geweest. Nu is het te gevaarlijk, er ligt nog veel sneeuw en de gaten die onder de sneeuw liggen zie je niet. Dat was duidelijke taal. Rome is en blijft het doel en niet klem zitten een gletsjerspleet. Het goede nieuws was dat we wel in 2 etappes omhoog kunnen lopen naar Bourg Saint Pierre. Dat gaan we morgen dus ook doen. Vrijdag nemen we dan om 9:15 uur de bus naar Aosta in Italië. De lange afdaling neem ik graag voor lief. De knieën en vooral de linker, hebben het al zwaar genoeg. Na het Office de Tourisme Mariëlle gebeld. En ja hoor petite madame was bij de C&A naar binnen geglipt. Korte broek en nog wat meisjes dingen. Ze heeft het gewoon nodig denk ik.

En toen die schoenen. Per toeval kwamen we langs een winkel met smerige ramen. In eerste instantie leek de zaak dicht maar bij nader onderzoek was er ergens toch een deur. Naar binnen en de jongeman het probleem uitgelegd. De kritische blik vertelde genoeg. Verkeerde schoenen dus en dat al 1000 km. Die brede voeten van mij waren het volgende probleem. Zulke brede schoenen bestaan helemaal niet. Gelukkig had de jongeman een nogal geavanceerde machine die schoenen zo breed kon maken als je maar wil. Ik ga het vanaf nu met deze schoenen doen. Na de breedmaakaktie voelen ze best oké, morgen de werkelijke praktijk dan weten we genoeg. Kortom een nogal bewogen dagje. Mariëlle wilde naar een tentoonstelling van oude prenten of zo. Daar had ik naar al dat geshop geen zin meer in. Wel heb ik heerlijk 2 uur bijgeslapen. Daarna naar dit terras met heerlijk koel bier. Alle vragen en problemen zijn opgelost en het goede humeur is weer terug. 😃

Terwijl Fassje lekker lag te slapen ben ik naar een expositie geweest van werken van Toulouse Loutrec. Een Franse kunstenaar uit eind negentiende eeuw, vooral bekend om zijn litho's.
De expositie, een Zwitserse privé-collectie, was te zien in het museum van Martigny, twee minuten lopen vanaf het motel waar we nu verblijven.
Zoals mijn moeder later nog appte : "even wat anders zien dan zandwegen en de puntjes van je schoenen ", en daar had ze helemaal gelijk in!
Heb, heel fout, toch wat fotokes zonder flits weten te maken, zie dus hieronder.
TL tekende bij voorkeur het nachtleven van Parijs, de Moulin Rouge, de prostituees en de danseressen. Hij woonde ook regelmatig in een bordeel, waar de meisjes hem accepteerden en hem Meneer Henri de schilder noemden, dus dan weet je het wel.
Op de terugweg naar het motel kwam ik er nog even achter dat we vlak naast een opgraving slapen. Van een huis uit 100 AD! Ik stelde me voor dat ons bisschopje Siegeric, die de Via Francigena heeft gemarkeerd in 990 op zijn terugweg naar Canterbury, hier waarschijnlijk ook langs is gelopen, en het duizelde me gewoon van al die oudheid! Ook maar een foto van gemaakt, dat mocht wel denk ik...
Kortom : lekker even in mijn eentje cultuur gesnoven, een mooie invulling van deze rustdag!

Even een ps-je speciaal voor Esther Dings: in een pharmacie een foto van mijn teen laten zien en de mevrouw bevestigde jouw/mijn vermoeden : voetschimmel. Heb een crème met hoge dosis Lamisil gekregen, ik mag de komende 24 uur niet douchen.
Vervolgens al mijn sokken in heet water gewassen en in de zon te drogen gehangen. Hopelijk gaat het helpen 💋

Beste Fass! Zeker Aosta aandoen. Mooie plaats met veel Romeinse oudheden en heel goede restaurants. Succes met de komende kilometers. We volgen jullie iedere dag. RESPECT.

John Goedhart 2018-05-08 19:10:25

Prachtig verhaal weer, ik neem wel een coupe gelati tijdens het lezen en vertel mij wat over spaghetti vreters................. Goed idee de bus pakken, afdalen is voor skiërs Zo zie je maar weer, goeie schoenen voorkomt veel ergernis....... En Mariëlle rustig met die voetjes, beterschap....... Genieten van de omgeving en bezienswaardigheden zijn een verrijking voor de hele reis................. Mooie foto's........

Kees 2018-05-08 20:22:13

Zoals jullie weer merken; voor alles is er een oplossing.......schoenen/voeten, haren, een schimmelteentje, kleding, cultuur snuiven. En dan een lekker biertje. Wat wil een mens nog meer om goede zin van te krijgen! Wandel ze👣👏🍀🔆

Henk en Marjan 2018-05-08 21:26:25

Nou klinkt allemaal als een leuk dagje. Fijn Marielle dat je een soort stootkuur hebt gekregen. Hopelijk ben je er snel vanaf. Morgen toch aan de wandel? Of moet je nog rustig aan doen met je voet. Veel liefs

Esther Dings 2018-05-08 23:24:32

Hoihoi, wat weer een leuke verhalen!! Hopelijk snel weer gezonde voetjes en veel succes met de verdere tocht!! Groetjes

Marc-Will van Rijn 2018-05-09 16:42:38

Goede rustdag met aandacht voor les pieds En beetje kunstsnuiven kan nooit kwaad En die berg die gaan jullie wel crossen Wij gaan hier het hemelvaart weekend in dus lekker vrij Knuffels van ons Proost😎😎😎