Ara's en parkieten

Peru, Madre de Dios

Vandaag was om 6 uur ontbijt. Daarna zijn we met een de boot stroomopwaarts gegaan. Na een half uur snel door de jungle te lopen kwamen we bij een vogel uitkijkpost aan. De gids had al gewaarschuwd dat hij geen garantie kon geven dat er ook echt ara's waren, maar we zagen er gelijk al 2 in de boom zitten.

Later kwamen er veel meer. Op het hoogtepunt telde hij er 27. Het was ontzettend mooi om die dieren te zien vliegen. Het was wel ver weg, maar ze zaten in de bomen en vlogen dan naar de overkant van het riviertje om van de klei te eten. Dit zuivert de gifte stoffen die ze binnengekregen hebben. Afhankelijk van het eten dat ze kunnen krijgen komen ze soms vaker en soms niet.

Twee keer werden ze opschrokken door gevaar. Dat was zo'n mooi gezicht want dan vlogen ze allemaal tegelijk op en weg langs onze hut heen. Ik heb ook hele mooie foto's dat ze dan weer een voor een of in paren rustig terug naar de bomen vliegen.

De terugweg hebben we een stuk rustiger gedaan en heeft de gids wat van de omgeving laten zien. We hebben boomschors geproefd waar malaria-medicijnen van gemaakt worden en apen gezien.

Aan het einde van de lunch heeft de gids wat verteld over de "Brazilian nut" ofwel paranoot. Het duurt 25 jaar om een boom te kweken, daarom zijn er geen plantages, maar zoeken ze de noten in de jungle. Ze zitten in een grote kokosnoot-achtige schil en komen vanzelf naar beneden als ze goed zijn. Het is heel gevaarlijk om ze te zoeken omdat er dan nog meer naar beneden kunnen vallen en ze zijn ontzettend hard. Ze moeten met een machetti open gemaakt worden en vervolgens zitten er zo'n 20 nootjes in die ook weer gekraakt moeten worden. Ze zijn hier wel lekkerder dan thuis. Minder hard en minder zandsmaak.

Na de lunch kon je kiezen tussen naar een lokale plantage gaan, naar de swimming hole of lekker in de hangmat liggen. Omdat ik geen energie meer had, heb ik voor dat laatste gekozen en heb ik de middag liggen slapen.

'S avonds was ons laatste avondmaal als een groep en hebben we nog een poos zitten napraten met de gids. Nog even en de vakantie zit er weer op...