Jungle verlenging

Peru, Cuzco

Vandaag begint de Jungle verlenging. Inge, Maud, Leonie en ik werden om 8.40 opgehaald om naar de luchthaven te vertrekken. De 2 Duitsers die zich de hele reis al afgezonderd hadden, waren al vertrokken en de rest zou later vertrekken.

Nadat we afscheid hadden genomen en sommige zelfs kwamen uitzwaaien gingen we naar de luchthaven. Daar hebben we zo lang moeten wachten, dat Ana en Dorien ook al kwamen en zelfs weer gingen voordat onze vlucht ging.

In Puerto Mardonado werden we opgehaald door onze gids Julio. Het was een beetje bewolkt, maar ontzettend warm. Dus de truien en sjalen gingen op de luchthaven gelijk uit. Met een busje en onze koffers op het dak gingen we naar "The office". Toen het begon te regenen moesten we even stoppen om een zeil over de koffers te leggen.

Bij het kantoor moesten we onze bagage overpakken naar alleen het essentiële voor de jungle en dit in een duffelbag stoppen. De rest van de koffers bleef dan daar achter. Een goed concept, maar ik wist het van tevoren niet, dus moest ik snel beslissen wat ik wel en niet nodig zou gaan hebben.

Daarna zijn we met hetzelfde busje verder gereisd naar een aanlegplaats. Vanuit daar zijn we op een boot verder gegaan. Op de boot kregen we lunch. Een bakje met kipnuggets, rijst, frieten en groeten. Dat was erg lekker. Onderweg hebben we regelmatig gestopt om foto's te maken als de gidsen dieren spotten.

Toen we aankwamen moesten we een lange trap op en kregen we de sleutel van ons huisje. Ik deel een kamer met Leonie in hetzelfde huisje als Maud en Inge. Ons huisje staat helemaal achteraan en is erg gehorig omdat er tussen het dak en de muur overal gaas zit. Je hoort alle geluiden van de jungle en Leonie heeft er zelfs een opname van gemaakt.

Voor het avondeten zijn we met andere groepen verzameld in een projector-kamer voor een filmpje over de omgeving en de natuur. Het was meer een reclame filmpje waarom je zou moeten komen met wat achtergrond info, maar sommige beelden waren erg gaaf en ik kan niet wachten om dat zelf te gaan zien!

Eten wordt geserveerd in een grote ruimte waar alle groepen zitten met een buffet. Het is erg lekker en de frietjes blijken geen aardappel te zijn, maar wat anders.

Na het eten gaan we in het donker een wandeling maken. We zien spinnen, sprinkhanen, een slang, wandelende takken, en nog veel meer. Daarna wil de gids een soort uitdaging/spel doen. We staan in een cirkel en dan doet iedereen zijn lichten uit. Best eng om zo in de jungle te staan. Je ziet bijna niets, maar hoort heel veel. Na 5 minuten doet hij het licht weer aan, goed gedaan! Maar nu wordt het nog een stapje erger. 1 persoon blijft staan, en de rest van de groep loopt door. Na ongeveer 5 meter blijft er weer 1 persoon zonder licht staan. Dus je ziet langzaam het licht weg gaan en staat daar dan alleen in de jungle. Na een paar minuten doet de eerste zijn zaklamp weer aan en gaat de rest ophalen. De gids vertelde dat hij toen hij 9 was 3 dagen en nachten in de jungle moest blijven en zelf moest overleven. Best indrukwekkend!