Chocolade maken

Peru, Arequipa

Vandaag hadden we de dag vrij in Araquipa. De gids had ons naar het hoofdplein gebracht en vanaf daar kon je vanalles doen.

Eerst zijn we naar een museum geweest waar het ijsmeisje lag. Dat zou 20 min film kijken en dan 40 min rondleiding met op het allerlaatst het Juanito zijn. Daar had ik niet zoveel zin in, dus ben ik alleen verder rond gaan kijken.

Ik heb wat rondgelopen, kerken bekeken, het klooster gezien en geshopt. Zo zag ik ook een winkeltje met organische chocolade en daar had ik wel zin in. Bij de kassa kwam ik erachter dat ze ook workshops geven, dus toen heb ik me daarvoor opgegeven.

De workshop was heel leuk om te doen! De gids kon goed Engels en kon het enthousiast brengen. We hebben het hele proces van chocola maken gedaan. Bonen uitzoeken, bonen in de oven, bonen pellen, resultaat vermalen en met de pasta die eruit komt vermengen met suiker, chili en water voor hot chocolat.

Daarna zijn we zelf chocolaatjes gaan maken. Er stonden doosjes met ingrediënten zoals zout, amandel, coca, rozijnen, etc. Daar kon je dan een beetje van in het vormpje doen en daarna er chocolade bij doen, goed schudden en dan laten afkoelen en je hebt chocolaatjes.

Tijdens het afkoelen hebben we een proeverij gedaan. Er is veel "chocolade" in omloop waar geen cacaopoeder of cacaoboter in zit en wat dus eigenlijk meer een "snoepje met chocoladesmaak" is. Dus ik kan nu het verschil herkennen. Toch zijn die "snoepjes" ook erg lekker.

Na de proeverij kwam ik de groep weer tegen en zijn we uit eten gegaan. Toen ik van het hotel weg ging was het lekker warm en zonnig, dus ik had een T-shirt aan en voor de zekerheid een vestje mee. Maar tegen etenstijd was de zon al onder en was het zelfs met vestje te koud. Dus na het bestellen ben ik bij een winkeltje naar binnen gegaan en heb een trui gekocht. Het waren allemaal winkeltjes met baby-alpaca spullen en die zijn erg duur. Dus ik had een prijs in gedachte genomen wat ik wel voor een extra trui zou willen betalen en heb toen in een winkeltje gevraagd wat ze voor die prijs kwijt wouden. Eerst kwamen ze aan met een hele foute beige trui met alpaca figuurtjes erop, maar daarna met een egaal zwarte met een v-hals. Dus die heb ik gekocht. Jullie zullen hem nog wel vaker op foto's zien...

Bij het restaurant heb ik alpaca gegeten. Dat smaakt een beetje naar heel goed bereid rund. Lekker mals.