Een dagje achterop de scooter

Indonesië, Mengwi

Voordat ik Ubud en omgeving weer zou verlaten, waren er een paar dingen die ik nog wou doen. Ik heb een lijstje gemaakt en ben toen het centrum in te gaan om te lunchen. Daar vond ik een boekwinkel met 2e hands boeken waar ze zelfs Nederlandse boeken hadden.

Vervolgens heb ik geprobeerd om een scooter te huren. Het bleek dat je daarvoor een paspoort nodig hebt, en die lag nog in mijn kamer. Nadat ik die opgehaald had en alles geregeld had kon ik weg met m'n scootertje. Daar stond ik op een heuvel van een drukke weg, terwijl ik nog nooit scooter gereden had. Na een paar mislukte pogingen heb ik de scooter maar weer ingeleverd. Na wat onderhandelen heb ik een taxichauffeur gevonden die mij wel naar alles op mijn lijstje wou brengen, maar hij had wel nog een paar tips.

Na dat we een helm opgehaald hadden, zijn we naar een tempel gegaan die ik graag wilde zien. De Pura Taman Ayun in Mengwi. Volgens mij reisgids was dit een prototype van een Balinese tempel en was de 'drijvende tuin' misschien wel de mooiste tempel van Bali. Achteraf was deze tempel toch wel een stukje verder weg dan dat ik dacht.

Daarna zijn we naar de Pasar Seni markt geweest. Hier heb ik een traditioneel balinees outfit gekocht.

Vervolgens zijn we door gegaan naar de Air Terjun Tegenungan. Dit is een prachtige waterval die je van bovenaf kan bekijken en waar je vervolgens naar beneden kan lopen om te zwemmen. Het was ook mogelijk om van de waterval af te springen, maar dat heb ik toch niet gedaan.

Als laatste wou ik graag naar een museum waar de Balinese schilderijen tentoon gesteld werden. Volgens mijn gids was het museum niet zo mooi, maar wist hij een plek waar je veel mooiere schilderijen kon zien en ook kon kopen. Ik was bang dat hij me misschien op wou lichten, maar ze waren erg aardig en het was geen probleem dat ik niets kocht. De schilderijen begonnen vanaf 1000 dollar en dat was meer dan ik ervoor uit zou willen geven. Ze waren wel prachtig, met ontzettend veel detail en handgemaakt. Alleen ernaar kijken was al leuk. Helaas mocht ik binnen geen foto's maken, omdat het hun inkomstenbron is en anders gekopieerd zou kunnen worden.