Ubud

Indonesië, Bali

Omdat het resort zo mooi was, heb ik er 2 nachten bij geboekt. Ik heb genoeg te doen hier en dat geeft mij ook rust dat het niet onzeker is waar ik de volgende nacht slaap.

Het resort biedt een aantal activiteiten aan. Vandaag heb ik geschilderd en hout gesneden. Het was niet wat ik ervan verwacht had, maar ik ben wel een ervaring rijker. Het blijkt dat het resort opleiding biedt aan kinderen van arme gezinnen en dat er een school aan vast zit. Voor de school waren de activiteiten. Er was 1 docent en 2 studenten die mij gingen begeleiden. Het schilderen werd met warme verf gedaan. Dat stond te koken op een vuurtje. Toen mijn "prachtige" schilderij af was, gingen we direct verder met hout snijden. Hier bleek ik niet echt goed in te zijn. Vooral ook omdat het niet aan een tafel met stoel was, maar in kleermakerszit op de grond. En dan het hout goed vast houden met je voeten. De docent was een beetje ongeduldig en heeft het voor mij afgemaakt. Daardoor is het wel iets moois geworden.

's Avonds zou er een traditioneel optreden zijn, daarom was er geen yoga. Ik heb besloten om niet naar dit optreden te gana omdat ik morgen heel vroeg op moet om naar de markt te gaan met kookles. Ik ben in de stad gaan eten. Van buiten zag het restaurant er best druk uit, maar eenmaal binnen kwam ik erachter dat er alleen een klein groepje locale bij de deur wat zat te drinken. Er wordt altijd gezegd dat je in het buitenland naar restaurants moet gaan waar het wat drukker is, omdat de kwaliteit van het eten dan beter is en je minder kans hebt om ziek te worden. Dus ik had hier al minder vertrouwen in. Toen ik het eten kreeg, bleek het veel te pittig te zijn voor mij en ik vond het echt niet lekker. Dat is wel lastig als je alleen bent, je kunt niet wat delen en van elkaar opeten. Dus na een poosje m'n eten heen en weer geschoven te hebben zodat het leek alsof ik wat gegeten had, heb ik afgerekend en ben op zoek gegaan naar een ander restaurtant. Dit was mexicaans en gelukkig wel lekker.

Omdat ik na het eten een spa scrub en massage gepland had, heeft het restaurant snel voor mij een scooter taxi geregeld. Die heeft een stukje omgereden en wou daarna nog extra betaald kregen "omdat het zover weg was". Maar 't was ongeveer de helft van de prijs van een normale taxi-auto en ik vond 't heerlijk om achterop te zitten met de wind langs me heen, dat ik 't maar gewoon betaald heb.