Phnom Penh hoofdstad van Cambodja

Cambodja, Phnom Penh

Phnom Penh, hoofdstad van Cambodja.

In zwaar weer kwamen we aan in Cambodja. Het vliegtuig raakte bijna de grond, waarna het een doorstart maakte en terug de lucht in vloog. Enkele rondjes bleven we boven de stad cirkelen...best bijzonder was, dat zelfs Maarten dit nog nooit had meegemaakt. En dat terwijl hij al zo veel heeft gevlogen ;-)

Hotel is in oude Khmer style waar de lobby ook als tempel wordt gebruikt, met wierook en alles erop en eraan... met je adem in richting de lift dus...

De volgende dag een tuktuk gereserveerd naar 2 heftige bezienswaardigheden over de geschiedenis van het land.
Eerst naar Tuol Sleng,( s21 ). Dit was een uiterst geheim centum waar mensen werden gefolterd door de Rode Khmer, waarvan Pol Pot de leider was. Hier werden tussen 12.000 en 20.000 mensen gevangen gehouden.
Als je door het gebouw liep, wat vroeger een school was geweest zag je de martel kamers en de foto's van de gevangene aan de muur, soms nog met bloedspetters op de vloer.

Daarna naar de Killing Fields waar de Cambodjanen heen werden gebracht om te worden vermoord. Je liep langs de massagraven waar de kleding resten en beenderen nog dikwijls omhoog komen. Heel heftig allemaal wat daar gebeurd is. De schedels en beenderen lagen opgestapeld in de Memorial Stupa, deze kon je ook bekijken. Alleen van een afstand een foto gemaakt van dit gebouw. Maar uit respect maar niet te veel...

Na deze heftige dingen te hebben gezien en gehoord nog even gezwommen in het zwembad op het dak van ons hotel.

De volgende ochtend zijn we naar het Royal Palace geweest, waar de huidige koning Sihamoni nog steeds verblijft. De gebouwen zijn gebouwd in zowel Budhistische als hindoeistische stijl. De zilveren pagode had vloertegels van zilver en was volgestald met giften en attributen van de koninklijke familie. Veel voorwerpen waren helaas wel beschadigd door de Rode Khmer. Na de bezichtiging weer snel met de tuk tuk naar het hotel om uit te checken en ons gereed te maken voor de busreis naar Siem Reap.

Heftig allemaal wat daar gebeurd is.... Leuk he, zo'n doorstart van het vliegtuig.... ?

Hans Smolders 2017-09-01 09:46:30

Lieve Emmelie en Maarten, Wauw, bijzonder dat jullie bij de killing fields zijn geweest. De Vietnamese oorlog was van 1955 tot 1975. Deze oorlog was "te erg". 2 miljoen doden gevallen en meer dan 400.000 militairen die gestuurd werden door de VS, zuid Korea, nieuw Zeeland, AustraliĆ« en Tailand. Wij hebben veel beelden destijds op TV en kranten gezien. Vreselijk. Als je een film van Rambo "Silvester Stallone " zou zien, zou dit een goed beeld weergeven wat daar heeft plaatsgevonden. En inderdaad nu weer omschakelen naar het heden en nog een week daar Vietnam mooie dingen zien samen. Veel plezier nog. šŸ˜˜

Hanneke 2017-09-01 10:26:33

Lieve Maarten en Emmelie wat een tegenstrijdigheden van prachtige verhalen en foto's naar erg lugubere beelden die jullie dan ook opdoen. Dat hoort natuurlijk wel bij zo'n reis. Ik denk dat jullie thuis nog wel een paar dagen nodig hebben om al die indrukken te verwerken. Wat betreft de doorstart met het vliegtuig. Ik heb 1 keer gevlogen in mijn leven en daar kreeg ik gelijk de bonus met een doorstart. Wij wensen jullie nog veel mooie dagen en veel plezier. Liefs Arnold en Ingrid.šŸ˜˜