Alweer de laatste maand stage!

Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Hoi Allemaal,

Het is alweer even geleden dat ik wat heb geschreven, maar ik heb het dan ook redelijk druk gehad. Zoals ik in mijn vorige verslag heb verteld zijn Rianne en ik 2 weken op reis geweest. We hebben samen de Gardenroute gereden. Dit is een route van Port Elizabeth tot aan Kaapstad.

We hebben ongeveer 10 dagen over de reis van Port Elizabeth naar Kaapstad gedaan, waarbij we iedere nacht in een andere plaats verbleven. We hebben ontzettend veel leuke dingen gedaan en erg veel gezien. Zo hebben we geziplined, een apenpark bezocht, een park bezocht waar katachtige zijn opgevangen, olifant gereden, een struisvogelboerderij bezocht, naar de grotten geweest waar we een adventure tour van 2 uur hebben gedaan en hebben we de Africanyon gedaan. De Africanyon is een sportieve tour door rivieren en bergen waarbij we eerst 22 meter hebben geabseild, vervolgens een stuk gezwommen hebben door rivieren, daarnaast zijn we van een 4 meter hoge rots gesprongen en hebben we geziplined over een waterval.

Na 10 dagen met veel leuke activiteiten en heel wat kilometers kwamen we aan in Kaapstad. De eerste 2 dagen waren Rianne en ik hier met zijn 2en. We hebben toen een tour met een open bus door Kaapstad gedaan, het district six museum bezocht, naar het strand geweest en een poging gedaan om de tafelberg te beklimmen. Toen we aankwamen bij de Tafelberg werd ons afgeraden om omhoog te gaan vanwege de harde wind dus hebben we dit maar niet gedaan. Er waren overigens nog genoeg dagen over om een 2e poging te doen.

Na 2 dagen in Kaapstad hebben we de 22e Laura opgehaald van het vliegtuig in Kaapstad. Zij bracht met ons de laatste dagen door in Kaapstad om vervolgens nog een groepsreis te gaan maken door verschillende landen in Afrika. De eerste dag dat Laura met ons in Kaapstad was zijn we om 5 uur opgestaan voor onze 2e poging om de tafelberg te beklimmen. Toen we uit het raam keken zagen we dat het ontzettend bewolkt was dus had klimmen helaas geen zin. We hebben het klimmen uiteindelijk maar opgegeven en zijn wel nog op een super heldere dag met de kabelbaan naar boven gegaan. Daarnaast zijn we nog naar robbeneiland geweest, waar we de cel van Nelson Mandela hebben gezien, hebben we de pinguïns gezien op Bounders beach en zijn uiteraard naar Kaap de goede hoop en Capepoint geweest.

Na een week in Kaapstad hebben we op 26 April Laura ’s morgens afgezet voor haar groepsreis en zijn Rianne en ik in 1 keer terug gereden naar Port Elizabeth. Deze 2 weken zijn echt ontzettend leuk geweest en heb ik weer een nieuw stuk van Afrika gezien. Ik was stiekem wel even blij dat ik er voor heb gekozen om naar Port Elizabeth te gaan i.p.v. Kaapstad, want wat was het daar ontzettend druk en chaotisch.

Naast alle leuke dingen die ik doe ben ik hier natuurlijk gekomen om stage te lopen. De laatste tijd hebben we gelukkig veel te doen op stage en ben ik met veel verschillende dingen bezig. Zo geef ik 2 meiden individuele begeleiding aan de hand van speltherapie, geven we groepssessies over seksuele voorlichting en mag ik regelmatig mee naar bijv. de rechtbank of andere instellingen. Ik kan dus wel zeggen dat mijn stage steeds uitdagender is geworden en dan ik er stiekem toch best veel leer. Voordat ik hier naar toe ging had ik dit eerlijk gezegd niet verwacht en ging ik er vanuit dat ik vooral veel over de cultuur en mezelf zou leren. Nu ik druk bezig ben met alle dingen op stage en het maken van mijn opdrachten kom ik er toch achter dat je meer leert dan je vooraf denkt.

We zitten nu alweer in onze laatste maand stage, wat betekend dat alles alweer in de afronding is. De tijd is echt voorbij gevlogen en eigenlijk wil ik nog lang niet naar huis. Mijn laatste stagedag is op 19 Juni dus tot die tijd ga ik nog even knallen voor school en in de weekenden uiteraard nog genieten van alle leuke dingen hier in Zuid-Afrika.