Van Lara voor Raka

Libanon, Beirut

Mijn dochtertje Lara is 6 jaar oud. Toen ik haar vertelde dat ik naar Libanon zou gaan, vond ze dat in eerste instantie maar niks. Allereerst natuurlijk omdat mama wegging, maar dan ook nog naar een land ver weg dat ze niet kende. Dat was niet zo'n goed plan. Deze zomer was ik met Lara naar Kreta op vakantie geweest. Ik liet haar op de kaart zien dat Libanon niet veel verder was dan Kreta. Dat stelde haar gerust. Daarna liet ik haar een You Tube filmpje van Libanon zien en toen ik haar vertelde dat ik daar onder andere kindjes ging helpen was het goed. Kindjes die gevlucht waren voor de oorlog, voor de bommen. Kindjes die niets meer hebben; geen eten, geen slaapknuffel of speelgoed meer. Dat vond Lara heel erg.

Vlak voordat ik vertrok, kwam Lara ineens spontaan naar me toe met een van haar Barbies. Ze had de Barbie een hele mooie jurk aan gedaan. "Mama wil je deze aan de kindjes uit Syrië geven?". Mijn hart smolt. Uiteraard stopte ik de Barbie in mijn koffer. Of ik de Barbie zou kunnen geven aan een van de kleine vluchtelingetjes wist ik niet. Tijdens onze training had ik al gehoord dat door het bevoorrechten van een van de kinderen er ruzie zou kunnen ontstaan met de andere kinderen. Beter dus om het niet te doen.

Op dag 5 gingen we naar een vluchtelingenschooltje in de bergen. Tegen beter weten in stopte ik vandaag de Barbie toch maar in m'n tas. Wie weet was er toch een mogelijkheid. En ja, die kwam er! De directrice vertelde over een meisje dat zo getraumatiseerd was dat haar ogen scheel waren gaan staan. Men kon het niet verklaren. Haar naam is Raka en ze is 6 jaar. Ik vroeg de directrice of ik haar de Barbie mocht geven. Raka werd direct uit de klas gehaald. Toen ik de Barbie gaf, zag ik haar gezichtje stralen. Ik liet een foto van Lara aan Raka zien en vertelde haar dat zij de pop aan haar had gegeven. Op mijn vraag hoe de Barbie ging heten, antwoordde Raka: Sarah! Ze hoefde niet terug naar de klas. Ze mocht de hele dag met haar nieuwe pop spelen!
  • Bernice -

Naast dit persoonlijke stukje schreef Bernice in een van onze eerste dagen hier, een stukje voor het Reformatorisch Dagblad. Hier onder de link naar het artikel van Bernice:

Prachtig wat mooi dat het zo liep!

Cora Baan 2017-10-06 16:43:11

Wat weer een prachtig verslag ,en een mooi aanloop naar deze ervaring in het vluchtelingen schooltje dat doet je wat. het zit er haast op nog een fijne dag morgen met de mede reporters. een groet aan u allen. 👍