In het holst van de nacht / Monumenten van Bezinning

Spanje, Madrid

In het holst van de nacht

Wanneer je een vlucht boekt wil je het liefst zo vroeg mogelijk aan komen en zo laat mogelijk vertrekken. Lijkt gunstig, meer waar voor je geld zal ik maar zeggen.

Dan gaat de wekker....
Volslagen de weg kwijt moet ik dan verzinnen waarom ik in vredesnaam de wekker zo vroeg gezet heb.
In het gunstigste geval denk dan na een paar seconden:" Yes, we gaan weer richting Schiphol!"

Zodra de verkeerstoren in zicht komt voel ik vlinders in mijn buik en is het vakantiegevoel in zijn hele omvang aanwezig.
Dit keer is Ruurd mijn reismaatje ( en nog veel meer☺️, maar dat is anders ook zo) en de bestemming Madrid.

Monumenten van Bezinning

In Museo Reina Sofia heb ik het schilderij Guernica bewonderd dat als replica achterin mijn geschiedenislokaal hing. Nooit heb ik geweten dat het om een werk met de afmeting 345 x 776 cm ging. Indrukwekkend, kan niet anders zeggen. Pablo Picasso weet op geheel eigen wijze de chaos tijdens het bombardement op Guernica dat plaats vond op 26 april 1937 vast te leggen.

Heel dicht bij dit museum ligt het station Atocha waar op 11 maart 2004 in 4 forensentreinen 10 bommen afgingen met als resultaat 191 doden en 2050 gewonden. Vele teksten, die door nabestaanden op de plek des onheils zijn achter gelaten, zijn verwerkt in een herdenkingsmonument. Hier is niet de chaos tijdens een bombardement te voelen zoals bij het schilderij Guernica, maar juist de volledige stilte en vervreemding direct na een bombardement. Dit monument heeft minstens zoveel indruk op mij gemaakt als het werk van Picasso.