Gastvrij Sri Lanka

Indonesië, Jakarta

Hi allemaal!

Weer een nieuwe blog over onze fantastische tijd in Sri Lanka! Zoals ik in het vorige verslag had verteld waren we na Anuradhapura naar Dambulla vertrokken. Daar in een leuk guest house geslapen met super aardige eigenaren. Ze hielpen ons met van alles te regelen, wat heel fijn was.

De eerste middag in Dambulla zijn we naar de tempelgrotten geweest die op de werelderfgoed lijst van UNESCO staan. Dankzij een tip van onze gastheer (er waren management problemen of zoiets) zijn we via de zij ingang door de bosjes langs het hek gelopen en hoefde we niet de (absurd hoge) entreegelden te betalen! Sommige van deze grotten zijn al ruim 2000 jaar oud en was heel bijzonder om al die schilderingen te zien.

Dag erna zijn we naar een Nationaal Park geweest vlakbij Dambulla. Onze gastheer had een eigen tuktuk en heeft ons naar de ingang gebracht, onderweg zagen we al olifanten langs de weg! Dat is wel ff wat anders dan herten of konijnen. In een jeep zijn we door het park gereden en hebben onwijs veel olifanten gezien! Sommigen heel dichtbij en ook een heleboel baby olifantjes, zo leuk!! Daarna een beetje door Dambulla gewandeld en heerlijk Sri Lankaans gegeten. Echt heerlijk eten!

De volgende ochtend zijn we vroeg (heel vroeg) opgestaan om naar Sigiriya Lion Rock te gaan. Dit is een gigantische steen die uit het niets oprijst vanuit het platte land. Vroeger heeft een koning er een kasteel opgebouwd, maar daar is nu niet heel veel meer van over. Om boven te komen moet je (heel veel) trappen lopen en halverwege hangen er een stuk of 11 GI-GAN-TISCH-E bijenkorven! Na 12 uur 's-middags worden de bijen actief en vallen ze mensen aan... wij blij dat we er al om 7 uur in de ochtend waren! Maar al die trappen en bijen waren het uitzicht wel waard, prachtig!

Na onze beklimming de lokale bus gepakt richting Kandy. Wat een rit, wat een ervaring. De buschauffeurs in Sri Lanka, half qat kauwend en half aan het kletsen met andere mensen, rijden als een gek. Daarnaast is het vaak zo druk in de bus dat je moet staan. Halverwege nog van bus moeten switchen, omdat de eerste kapot was gegaan, maar uiteindelijk heelhuids aangekomen. Na even uitgerust te hebben zijn we naar een ander werelderfgoed lijst monument gegaan; de tempel van de tand. In deze tempel ligt het enige overgebleven stuk van Boeddha, een tand. Een prachtige tempel en de ceremonie was ook heel bijzonder. Ontzettend veel Sri Lankanen die een offer kwamen brengen.

De volgende ochtend vertrokken we alweer uit Kandy, om met 1 van de mooiste treinritten ter wereld naar Ella te gaan. En inderdaad, echt een hele mooie rit! In Ella hebben we de dag erna Little Adam's Peak 'beklommen', een prachtige waterval gezocht en zijn we gezegend in een Hindu tempel. 'S-avonds hebben we heerlijk Italiaans gegeten, even wat anders dan rijst, noodles en rijst.

De volgende dag wouden we naar Mirissa, maar de enigste optie was weer met een lokale bus. We hoopten nog dat het een rustige bus zou zijn, maar nee. Als een soort slingerende apen stonden we in de bus en probeerden we met alle macht om niet om te vallen. Gelukkig konden we na een tijdje zitten! In Mirissa hadden we een guest house geboekt met zwembad en daar hebben we 2 dagen lekker gechilld en verse vis gegeten.

Daarna naar Galle gegaan, een oude Nederlandse vestingsstad. We hadden een guest house geboekt binnen het fort, wat heel erg leuk was. Kleine straatjes, oude (Nederlandse) kerken en een prachtig fort waar je op kan lopen. Toch wel bijzonder om in Sri Lanka een 'Nederlands Gereformeerde Kerk' tegen te komen, met graven van o.a. Carel Pieter Balkhuys, Elizabeth Overbeek en familie van der Plas.

Na 2 dagen ronddwalen door Galle zijn we weer naar Negombo gegaan met de trein en bus en daar nog 2 dagen lekker gegeten, gezwommen en gerelaxed. Wat een top land! Sri Lanka is zo gastvrij! Wat een lieve mensen. We hebben alleen maar in guest houses geslapen, en bij alle waren de eigenaren zo vriendelijk en behulpzaam!

Na 2 geweldige weken weer afscheid genomen van mams. 2 vluchten en een lange overstap verder ben ik nu in Jakarta! Hier Rick weer gezien en samen lekker biertje(s) gedronken en bijgekletst, erg leuk! (Rick is een vriend van me sinds de brugklas) Komende week Java over richting de stad Malang waar ik vrijwilligerswerk ga doen voor een maand!

Liefs Daan

Hartstikke leuk verhaal weer hoor, maar met dat stiekem en goedkoop binnenkomen begin je al aardig op je broer toen in Australië te lijken. Ik zou dat nooit doen......... gr. je pa xxx

Gidie 2016-06-21 11:40:50

Samen met je moeder olifanten, bijenkorven, tempels gezien dan moet je met gammele bussen want anders zou je het niet zien misschien Sri Lanka zo gastvrij met je moeder aan je zij nu naar Malang, vrijwilligerswerk je gaat goed Daan, wij zijn blij

Leidy 2016-06-21 11:47:35

Liefs Hugo en Leidy

Leidy 2016-06-21 11:49:07

Op het werk nauwelijks de tijd om je te spreken hierover! Fijn om jouw verslag te kunnen lezen. Wat een mooie tijd! Geniet er nog van!

Maaike Bleeker 2016-06-21 12:14:54

Wat een mooi verslag. Ik vind dit zo leuk dat ik een beetje mee mag reizen. Wat heerlijk om dit met je moeder te kunnen doen. dit ga je nooit meer vergeten. Wat is de wereld toch mooi.

Mia 2016-06-21 13:08:47

Prachtig allemaal. Veel plezier nog. Knuffel.

Henk en Hannie. 2016-06-21 17:13:51

Weer erg leuk om je verslag te lezen.nog heel veel reisplezier .

Wilma Bouwmeester 2016-06-21 17:26:14

Wat heerlijk om het terug te lezen .... we hebben echt veel gedaan/gezien én genoten. Van het land, maar zeker ook van elkaar. Love you