Van Santiago met de bus naar Porto en de dag erna naar huis!

Spanje, Santiago de Compostela

Van Santiago met de bus naar Porto. (en de volgende dag met het vliegtuig naar huis!)

Dinsdag 28 mei.
Ja, en dan hóef je niet persé je bed uit... want je bent kláár met je Camino! Nog steeds een apart gevoel, ik heb het zomaar gedaan, wandelen van Porto naar Santiago! Wel een paar kleine stukjes met de bus, maar dat vond ik een verantwoorde keuze. Ik had geen spirituele reden om de Camino te lopen, het was meer het verwezenlijken van een droom, maar natuurlijk dacht ik soms aan de mensen in mijn omgeving waarvan ik weet dat ze het moeilijk hebben. Dat heb ik vaak als ik zo in mijn eentje op pad ben en geniet van alles om me heen. In gedachten wens ik ze sterkte en kracht om er mee om of mee door te gaan. Maar goed, het ontbijt in dit gigantisch grote klooster was prima (de koffie kon beter), het was weer een stralend mooie dag. Op mijn gemak ben ik naar het busstation gewandeld. Natuurlijk vroeg ik voor de zekerheid aan iemand de weg in deze drukke stad. Het was een (jonge) man die 10 jaar geleden een paar weken in Wageningen gestudeerd had, hij had toen wat Nederlands geleerd en vond het prachtig dat hij het weer een keer in praktijk kon brengen! Hij liep een heel eind met me mee wat ik wel prettig vond want ik moest een paar keer een drukke weg oversteken. Ruim op tijd was ik bij het busstation waar ik nog heb zitten praten met andere Camino gangers die weer naar huis gingen. Sommigen moesten meer dan 24 uur in de bus zitten! 12:15 uur de bus vertrekt, ja hoor, een kwartier te laat! Maar zonder oponthoud aangekomen in Porto, de bus stopte ook bij het vliegveld, dat wist ik niet. Daar uitgestapt, nu kon ik meteen uitzoeken hoe ik morgenvroeg het snelst van mijn Aeroporto Hostel naar het vliegveld kom. Kwartier lopen, dat valt alles mee. In het hostel wat gaan liggen (aardige eigenaren, ze vroegen me zelfs of ik hulp nodig had bij het opdekken van het bed) en daarna naar een soort cafetaria voor een late lunch / vroeg avondeten. Het is een franchesina (of zoiets) geworden, een tosti, héél goed gevuld met wel 5 soorten worst en vlees, met kaas bedekt, gebakken ei bovenop en overgoten met een soort tomatensaus, frietjes erbij. Het was veel maar héérlijk! Niets na genomen, ik zat keivol! Nog even met Piet, ook uit Brabant wat gedronken in het hostel en toen naar bed gegaan.

Woensdag 29 mei.
Vroeg uit bed, kwart voor zes, om 8:35 uur gaat mijn vlucht. Mijn ontbijt stond netjes klaar bij de receptie in een papieren zak met mijn naam er op. Op het vliegveld in de rij om in te checken stond nog een vrouw die de Camino Portuguès had gelopen. Samen hebben we nog een kop koffie gedronken. Mijn backpack mocht deze keer niet als handbagage mee šŸ™ maar ging kosteloos mee in het ruim. Helaas kon ik er geen zak of zoiets meer omheen doen, alle banden hingen los! Met wat vertraging konden we om 9:05 uur naar de startbaan taxiën. We vlogen veel boven de bewolking. Toen we Nederland naderden klaarde het op, we vlogen over Zeeland, de eilanden waren mooi te zien! Op Schiphol nog wat wachten, er waren problemen met de bagageband. Toen mijn backpack de band op kwam, zag ik dat ze alle losse banden netjes aan elkaar vast hadden geknoopt, er was niets kapot! Met de trein naar Utrecht. Onderweg contact via de app met de zonen. Zoon J bood me een lift aan vanaf Utrecht! Bij hem nog lekker een poosje in de tuin gezeten en toen hebben J en C me naar huis gebracht! Ik werd meteen begroet door mijn 2 katten, toch leuk!

Behalve de lastige spier in mijn bil heb ik totaal geen problemen gehad! Geen blaren, geen zere voeten of knieën! Het dragen van de backpack ging zelfs na een paar dagen "als vanzelf".

Het weer kon niet beter! 2 x een beetje motregen gehad, poncho en gamaschen zijn er niet uit geweest. Mijn jasje; bijna niet aan gehad! Buiten de 2 hete dagen aan het begin was de temperatuur tussen de 17 en 25 gr met steeds een lekker windje.

Wat ben ik toch een bofkont!