Zomerse herfst

Australië, Bellevue Hill

Daar ben ik weer! Soms heb ik twijfels over wat ik wel en niet kan vermelden. Ik denk dat deze versie wel kan 😅 Veel lees plezier.

Rosemary zou een goede barvrouw zijn. Elke avond drinken we bij het eten een wijntje, biertje of gin tonic. En nu heb ik het even over haar gin tonic. Ten eerste gebruikt ze Bombay 😍 en ten tweede is ze daar totaal niet zuinig mee 😅. Na een tweede glas ben ik al een beetje aangeschoten. Enige nadeel van deze sterke mix is dat ze zelf om half 9 naar bed gaat.

En dan is het Pasen. Rosemary gaat met haar dochter 2 nachtjes weg. Nee, toch niet. Rosemary heeft besloten het in te korten naar 1 nachtje. Ze gaat pas maandag weg. Gelukkig krijg ik toch gewoon twee vrije dagen, want ik heb wat leuke dingen gepland. En dan komt haar dochter, redelijk overstuur, langs. En na een gesprek van een uur is toch besloten door Rosemary om toch mee te gaan. Wispelturig. Hoort dit ook bij dementie? Op zondag ga ik, na een tip van Brenda, eindelijk naar Cronulla Beach. Samen met Santiago, een jongen die ik had ontmoet in het hostel in Manly. Op zondag kan je door heel Sydney reizen met openbaar vervoer voor maar 2.50. Super goedkoop, dus hij kan makkelijk richting het zuiden komen. De ferry is namelijk normaal gesproken 7.50 per overtocht. De zon schijnt volop, dat is heel goed want mijn teint ben ik door alle regen verloren. En met de winter in aankomst zal ik straks in Azië weer mijn normale bleke huid hebben😲. 7 maanden in Australië en ik heb de kleur alsof ik twee keer onder de zonnebank ben geweest...

Maandag spreek ik af met Bartje, hem heb ik samen met Ferco ontmoet in Brisbane tijdens de kroegentocht. En we hebben al die tijd contact gehouden. We proberen nu al 1.5 maand af te spreken en vandaag is het eindelijk gelukt. Hij moet tot 6 uur werken in de stad. Dus ik besluit om al wat eerder naar de stad te gaan om een Ierse kroeg te zoeken en een biertje te drinken en sport te kijken. Als Bartje klaar is gaan we eerst uit eten! Lekkere hamburgers besteld. Hij is ook van het delen dus konden we mooi twee burgers proeven. Na het eten wilde we wel naar de bioscoop, maar dat was zo ongelooflijk duur dat we besloten om het geld uit te geven aan bier. Bartje wist waar het oudste café van Sydney was, bij the rocks. Een leuk klein cafetje wat tot nu toe het meeste weg heeft van een Amsterdamse kroeg. Daar een paar drankjes gedaan en toen nog een rondje gelopen rond het opera house. Een zeehond gespot die lekker lag te chillen. Foto is een beetje slecht, maar heb hem er toch bij gedaan. 😉 Bartje, see you in Amsterdam!

Vandaag mijn ticket naar Melbourne geboekt. 31 mei vlieg ik van Sydney naar Melbourne. Waarschijnlijk zal Suus, mijn vroegere oppas kindje, er dan nog zijn. Een groot feest dus!

Op dinsdag middag komt Rosemary terug. Even een drukte toen haar dochter en kleinzoon binnen  kwamen stormen, maar na een kleine 10 minuten vertrokken zij. Wij opende een fles witte wijn en bespraken onze avonturen van het afgelopen weekend. Ik vertelde dat de slager mij begon te herkennen. Nu moet ik de volgende keer aan hem vertellen dat ik bij Rosemary woon en de groeten doen. Kleine moeite toch? Nu hopen dat de slager nog weet wie zij is 😊

De volgende dag is Rosemary ziek. Ze ligt de hele dag in bed. Ik zie haar alleen tijdens het avondeten. En dan voelt ze zich weer helemaal beter. Ik denk dat de dagen met haar dochter haar hadden uitgeput. En ze was haar medicijnen vergeten. Deze hebben blijkbaar veel invloed op haar.  Ik ga er maar weer voor zorgen dat ze ze elke dag inneemt. Dan is ze namelijk wat helderder en heeft ze meer energie.

Donderdag is de agenda van Rosemary weer druk. Voor mij de mogelijkheid te genieten van het zonnetje. Ik breng haar naar de kapper en dan rij ik richting Watson Bay. Onderweg zie ik een mooi uitzicht over de stad. Sla linksaf, maar zie geen parkeerplaats. Na een stukje door te hebben gereden kom ik bij Nielsen Park. Een verborgen plekje in Sydney. Het is daar prachtig. Een klein strandje en na een gesprek met een local weet ik een mooie wandeling te vinden. En ja hoor, een prachtig stukje rotsen met uitzicht over de stad. Een goede plek om even lekker te gaan lezen. Om half drie ben ik weer 'thuis' om Rosemary naar haar zus te brengen. In Rose Bay nog even van de laatste zonnestralen genieten. Het weekend wordt slecht weer verwacht 😣 Nadat de zon achter de heuvels verdween heb ik mijn spullen gepakt en ben ik Rosemary gaan ophalen.

Zoals jullie weten geeft boodschappen doen in Sydney af en toe problemen. Het is altijd een probleem de auto te parkeren. Iedereen doet, door de "berg", boodschappen met de auto en blijkbaar ook altijd als ik dat doe. Deze dag kon ik gelukkig de auto parkeren op de grens van wel of niet mogen. Ik gokte het maar op, want ik hoefde alleen bij de slager langs. En ik parkeerde precies voor de deur. Een beetje gehaast loop ik de slager in en vertel hem wat ik allemaal wil. Na 2 minuten ofzo komt er een jongen binnen. En zegt tegen mij: "Volgens mij is dit jouw telefoon." En inderdaad! Hij heeft mijn telefoon vast. Ik: "Waar heb jij die gevonden?" Jongen: "Hij viel op de weg toen je uit je auto stapte." Ik: " Super super super bedankt! Hoe kan ik je iets terug doen? Drink je bier of wijn?" Maar nee de jongen wilde er niks voor terug. Hij ging snel naar buiten om zijn bus te halen. Er zijn dus echt wel nog goede mensen in deze wereld! En jeetje wat ben ik blij dat ik mijn telefoon nog heb.😲 (ja ik heb in het laatste jaar wat pech gehad met telefoons)

Beestjes in Australië. We hebben het er wel vaker over gehad in het blog. Ze zijn super eng of enorm vervelend! Ik ben er van overtuigd dat ze me allemaal willen op eten 😉 Ook in dure villa's wonen beestjes. Ik heb (even afkloppen) nog geen terror spinnen gezien, maar dit was nog veel vervelender. 😣 Je ligt lekker in bed, met alleen nog je telefoon als licht. Beetje op YouTube filmpjes te kijken en met mensen te appen. Vliegt er opeens iets in mijn gezicht. Schrik, ik maakte misschien wel een klein geluidje erbij! Voor mijn neus ligt iets, flapper de flapper. Dus ik doe het licht aan om te kijken wat het is. Weg! Maar echt Weg! Het zal wel licht uit en verder op mijn telefoon. Vliegt dat beest dus weer tegen mijn gezicht. Licht aan, beestje weg! Grrrrr. Licht uit, beestje weer in mijn gezicht. Licht aan. En ik ga niet eerder slapen tot ik dat k*tbeest heb. Ja! Op de lamp duh! Pats! Ik sla hem met mijn slipper dood. Dat is mooi want ben echt moe aan het worden. Licht uit. En je gelooft het of niet. Nog een beest! En Ja, weer in mijn gezicht 😤 Uiteindelijk heb ik er 4 gevonden en vermoord 😈 En kon ik eindelijk rustig gaan slapen.

Tijdens het opruimen heb ik deze week de sleutel van de kluis gevonden. Het lag ergens waar nooit iemand zou kijken, een perfecte plek. Alleen als je zelf vergeetachtig bent dan raak je dat soort dingen dus snel kwijt. Ik gaf hem aan rosemary en ze vroeg aan mij of ik wilde helpen herinneren waar ze hem had verstopt. Ze deed hem voorlopig in haar portemonnee tot ze een betere plek had verzonnen. De volgende middag is rosemary een beetje in paniek. Ze is de sleutel kwijt en vraagt of ik hem gezien heb. "Hij zit in je portemonnee". Nee, daar was hij niet meer. Ze heeft hem blijkbaar al ergens anders geplaatst zonder te zeggen. Weg sleutel! Dan maar weer zoeken. Ik begin maar in haar slaapkamer en probeer door vragen te stellen er achter te komen waar ze de sleutel zou hebben geplaatst. Ze raakt geïrriteerd en zegt als ik in een bureau aan het zoeken ben dat hij daar echt niet in zit en dat ze wel alleen verder gaat zoeken. Ok! Hier was mijn geduld dus even op. Veel succes!

Zaterdagavond komt haar dochter logeren. Maar die is bij binnenkomst zo dronken dat ze het eten naar binnen schuift en het bed in kruipt. Oké! Zelf maak ik nog een avond wandeling en bel met wat mensen in Nederland (fijn hoor die technologie). Als ik terug kom vraag ik aan Rosemary of ik de volgende dag vrij kan zijn. Het antwoord: "Natuurlijk, je moet ook vrij hebben". Ik heb met Santi en Laurant afgesproken op Shelly Beach. Om 8 uur de wekker, want met ov duurt het 2 uur 😲 Rosemary ligt nog te slapen dus ik hoop maar dat ze het heeft onthouden. Om half 1 wordt ik gebeld. Rosemary: " Ja, ik weet niet waar je bent. Ik wil je vragen of je me zo naar mijn zus kan brengen. Ik moet er om 2 uur zijn." Ze was het dus vergeten. 😅
Op Shelly Beach genoten van de zon. Santi had van zijn hostel een snorkelsetje geleend. Er zijn op Shelly Beach heel veel vissen. Vooral in grote scholen. Erg leuk om te zien. Na Shelly Beach wist Santi nog een ander leuk strandje om de hoek. Het zou maar 20 min lopen zijn. Deze jongen heeft dus nul richtingsgevoel en ook met Google Maps had hij erg moeite. We kwamen uiteindelijk na 45 min ronddwalen op Collins Beach. En ja, het was wel de moeite waard. Aan de rechterkant waren allemaal rotsen. En daar wilde ik wel vanaf springen. Dus naar boven klimmen, sta je dan boven op die top. Het was niet eens zo heel hoog, maar door het lage water was het water wel ondiep. Twijfel twijfel. Verderop waren mensen wel aan het springen. Dan zal het toch wel kunnen? We komen een groepje jongeren tegen en die zeggen dat het wel kan. Een van de jongetjes rent en springt het water in. Mja, hij weegt ook maar 30 kilo ofzo. Santi springt ook dus dan heb ik geen keuze meer. Neus dicht en gaan maar. Eigenlijk was het te ondiep. Volle vaart met mijn voeten op de bodem. Santi had na de sprong enorm veel last van zijn voeten. Oeps! Op zondag middag de ferry van Manly naar Circular Qauy. Geen goed idee! Een wachtrij van een volledige boot (950 personen) dat zou betekenen dat ik 1 uur moet wachten. Ahum. Opeens begint de rij te bewegen. En ja zo Nederlands ben ik dan wel. Lekker voordringen 😅 Zo hoeft ik maar 30 min te wachten.

En dan even relaxen Rosemary gaat een nachtje bij haar zus slapen. Ik breng haar om 2 uur weg en kan dan nog even  genieten op het strand. En hier schrijf ik dan ook de laatste zinnen van dit blog. Ze noemen het in Australië  herfst. In Nederland zouden wij dit zomers noemen.

Sterkte met de komende kou in Nederland. Ik heb een paar leuke dingen  op de planning staan.

Tot snel,

Dodo ❤

Zie je in Melbourne Don!! X

Suus 2017-04-24 10:06:09

Hallo Donna. Fijn om weer wat van je te horen/lezen. Het is hier lente maar het lijkt wel herfst/winter eind april en nog je winter kleding aan brr. Geniet dus nog maar van de mooie herfst. Groetjes xxx Gerrit en Rineke.

Rineke de Beer 2017-04-24 15:30:36

Omg, die beesten. Wat een haat. Ik kijk dus soms nog steeds in mijn eigen wc of er een huntsman zit. Want weet je nog, die ene op die gratis camping in de wc? O m g.... En wat vermoeiend de hele tijd die wisselende acties en vragen van Rosemary.. ik denk dat je gewoon de hele tijd gekke bekken moet trekken 😂 Het is al bijna 31 mei joh! Succes en geniet met je friends, kusjeee

Brenda 2017-04-25 08:46:54

Vette fotos btw!! Mooie zonnebril en mooi shirt 😜

Brenda 2017-04-25 08:48:21

Hey sis, Lekker hoor, die strandfoto's. Hier enkel regen en zelfs vrieskou... Hopelijk niet a.s. donderdag, want dan is het Koningsdag! Geniet van de gin tonics! Doe je wel voorzichtig met ondiepe wateren, de beestjes en telefoons verliezen? xxx

Eva 2017-04-25 12:02:46

Hey lieve Donna, Eindelijk lees ik weer eens je blog, wat heerlijk die verhalen en zo leuk dat je voor Rosemary zorgt! Roosjes zijn altijd lief...........hahaha. Valt niet mee die dementie! Geniet nog lekker en straks een hele dikke knuffel aan ons Suusje geven hé! XX Annette