Watervallen van Damajagua

Dominicaanse Republiek, Imbert

Deze keer een wat langere blog, ik ben eerder niet toegekomen aan het uploaden van blogs helaas. Afgelopen dinsdag hadden we onvoorzien een vrije dag, omdat we in Punta Rusia alle patiënten al hadden afbehandeld. Eerst dachten we nog dat het handig zou zijn om op de terugweg langs Las Avispas (de grote school) te rijden om daar de overige kinderen af te behandelen, maar dat vond Cristina bij nader inzien toch een beetje gek omdat we al afscheid hadden genomen van deze school. Daarom besloten we op dinsdag naar de watervallen te gaan. De zoon van Henny, Niels, was onze chauffeur voor vandaag. Henny is een Nederlandse vrouw met een apotheek in Maimón, die heeft ze al zo'n 30 jaar daar. Niels regelde even een goede prijs voor ons bij de watervallen. De keuze was om 7, 12, 19 of 27 watervallen af te gaan. Wij wisten niet echt wat te verwachten en besloten met alle acht personen die mee waren voor de tussenoplossing te gaan: 12 watervallen. Beneden kregen we waterschoentjes, een zwemvest en een helmpje op en daarna gingen we op pad met twee gidsen. Na een eindje omhoog lopen, hadden we nog geen enkele waterval gezien. Wel bleken onze gidsen twee lolbroeken te zijn. Zo deden ze het geluid van een koe na, of maakten ze zodanige geluiden dat het leek alsof iemand keihard viel, of ze tikten stiekem op iemands schouder. Ook namen ze om de 5 minuten pauze, omdat ze dachten dat we moe waren van het lopen. Op een gegeven moment kwamen we toch bij de eerste 'jump'. De gidsen vertelden ons met een 'ok family' wat we moesten doen. Iedereen moest achter elkaar in een poel springen en een deel zwemmen. Het water was heerlijk en het zag er prachtig uit. Daarna kwamen er een paar grotere jumps (in de Lonely Planet staat 8m). Degenen die niet durfden, konden gelukkig een trappetje buitenom nemen. De gidsen doken allebei headfirst in het water nadat wij geweest waren. Na de jumps kwamen nog een paar natuurlijke glijbanen. Alles bij elkaar weer een hele ervaring, echt heel leuk! Beneden stond Niels te wachten met zijn busje. Daar hebben we ons omgekleed en Niels heeft ons naar een leuk adresje om te lunchen gebracht. Dat was meer een lunch/diner, omdat het inmiddels al laat was. Onderweg terug moesten we nog wat groenten en fruit hebben. Bij een stalletje waren de avocado's veel te duur volgens Niels, dus hup, de auto in zijn achteruit en naar een ander stalletje. Hier onderhandelde Niels op zijn Dominicaans verder over de kwaliteit en prijs van de avocado's vanuit de auto, met resultaat.
Op woensdag gingen we naar een nieuwe school, Los Caños. Dit schooltje ligt wat meer afgelegen en is bij regen slecht bereikbaar. Op de weg er naartoe moesten we bijvoorbeeld door een rivier heen. Het schooltje zelf stond op instorten, dus een deel van de kinderen had buiten les. Daarom gingen wij behandelen in het buurthuis, maar dat moest eerst nog even schoongemaakt worden door de mensen daar. Het was wel een perfecte behandelruimte, met een podium voor Tiny haar toko (sterilisatieruimte) en verder lekker ruim. Wij gingen ons ondertussen uitgebreid voorstellen aan de kinderen. Daarna opbouwen en aan de slag. Nico en Minke namen de voorlichting voor hun rekening. Ze werden halverwege onderbroken door een groep Duitsers die snoep kwam uitdelen aan de kinderen, alsof het een soort dierentuin was. Ze zijn gelijk weggestuurd. Op de scholen is het een normaal fenomeen dat er regelmatig kinderen niet komen opdagen. Wanneer er kans is op regen, dan stijgt dit aantal aanzienlijk. Zo waren woensdag misschien wel 5 kinderen per klas afwezig. Daarom hadden we de volgende dag ook nog wat te doen. Daarover later meer!

Wat een mooie missie van jullie om je zo gezamenlijk in te zetten voor gezonde monden in zo’n bijzonder land. Succes. Veel werkplezier en de groeten uit Grou.