Werkdag Punta Rusia

Dominicaanse Republiek, Punta Rusia

Op maandag gingen wij aan de slag op het schooltje in Punta Rusia. We waren om 7.50 u ongeveer op school, zodat we het ritueel van de vlag hijsen en het volkslied zingen ook eens konden meemaken (dit wordt elke dag gedaan). We hadden 3 behandelstoelen opgezet, dus we konden met zijn zessen aan het werk. Nico had veel zin om deze dag samen met Cristina de voorlichting te geven aan de kinderen. Behalve de voorlichting, moest er ook verteld worden hoe een tandarts eruit zag, want veel van deze kinderen hadden nog nooit een tandarts gezien. Dat betekende dus verkleedsessies voor de klas met mondkapje, handschoenen, hoofdlampje, spiegeltje enz allemaal voordoen. Op een gegeven moment vroeg Nico wie van de kinderen de tandarts wilde zijn. Eén jongetje (jaar of 10) was dolenthousiast, dus die werd opgetuigd. Samen met Nico ging hij alle kinderen nakijken en op een gegeven moment kon hij de gaatjes er feilloos uitpikken. Volgens Nico had hij echt talent en hij wilde graag tandarts worden. Hij zei dat hij er hard voor zou studeren. Ondertussen werkten wij gestaag verder in ons klaslokaal, omgetoverd tot behandelruimte. Terwijl wij bezig waren, werd een deel van een muurtje gesloopt voor een poetsbak, met veel stofproductie en geluid. De mondgezondheid van de kinderen was niet slecht, maar ook niet heel goed. Aan het eind van de ochtend hebben we helaas nog wel wat kiezen moeten verwijderen bij de oudere kinderen. Vooral toen we met zijn drieën tegelijk aan het trekken waren, zorgde dit voor een kakofonie van gehuil. Gelukkig waren we daarna klaar. Na de lunch hebben we de leraren behandeld en daarna konden we weer inpakken. Dit ging allemaal veel sneller dan verwacht, want eigenlijk zouden wij dinsdag ook nog op dit schooltje werken. Nu hadden we in driekwart dag bijna tegen de 40 personen behandeld. Lekker doorgewerkt dus. 's Middags nog even lekker de laatste stranduurtjes meegepakt en 's avonds uiteten. Nog één nachtje logeren in Punta Rusia in het vooruitzicht en daarna weer naar Puerto Plata.

Beste Bocas, dat houd je toch niet voor mogelijk, zulke bijzondere groepslessen: verkleden als tandarts, de inzet van een junior tandarts (!), even spoelbakken uitrollen en vooral... nog paar kiezen trekken onder gehuil... Mooie beschrijving. Dit moet allemaal wel heel goed voorbereid zijn, om kinderen zo ver te krijgen, lijkt me. Goede actie, bravo Saludos, Rik

Rik Bartels 2019-02-14 13:29:41

In Punta Rucia waren jullie echt de eerste tandheelkundige hulpverleners. Die kinderen vergeten jullie nooit meer. Top locatie, geweldig avontuur. Succes met de laatste dagen.

Nicolette 2019-02-14 15:08:28

Prachtig verslag. De verkleedpartij van die jongen tot tandarts. Ik zie het voor me. Ook weer een kind blij gemaakt. Geniet van dit mooie werk.