Jarig!!

Dominicaanse Republiek, Las avispas

Toen ik gisteren wakker werd, was ik alweer helemaal vergeten dat ik jarig was. Maar deze dag was zo bijzonder dat ik het de rest van de dag niet vergeten ben. Toen ik samen met Simone, volgens vast ochtendritueel, als laatst aankwam bij de cameon, bleek deze helemaal versierd met ballonnen en slingers. Ook werd er natuurlijk gezongen. Onderweg kregen wij veel aandacht van het overig verkeer door middel van toeteren, zwaaien en roepen. Deze dag gingen we naar een school aan de grote weg, omdat, door de vele regenval, de verder gelegen scholen niet goed te bereiken zijn. De school is behoorlijk groot met 2 verdiepingen en 130 kinderen ongeveer. Een school waar Bocas Sanas al een tijdje niet meer geweest was, omdat ze aan het verbouwen waren. We hadden hoge verwachtingen wat betreft de mondgezondheid, omdat de dochter (Rumy) van de directrice tandarts is. Zij is zeer geïnteresseerd in ons project en heeft al een paar dagen met ons meegelopen. Ook vandaag liep ze met ons mee. Het bleek al vrij snel dat onze verwachtingen niet helemaal klopten, want we vonden toch best veel cariës, oftewel: een hoop te doen! Vooral bij de kleintjes was het bar en boos. Dat betekent dan dus: keuzes maken. Als de melkgebitten erg slecht zijn, maar de kinderen hebben geen pijn, eerst zorgen dat de permanente kiezen worden gered en het melkgebit laten voor wat het is. Bij de lunch bleek Rumy een enorme taart te hebben geregeld en muziek, ik heb een klein polonaiserondje gemaakt en werd door een hoop kinderen toegezongen. Erg lief allemaal! 's Middags weer een hoop kinderen behandeld. Tussendoor heeft Minke zelfs een optreden gegeven met haar dansje op het nummer 'Despacito'! Alle kinderen van de school werden opgetrommeld en moesten achter haar gaan staan en dezelfde pasjes nadoen. Ze deden goed mee. Deze dag weer een behoorlijk aantal kinderen behandeld. We konden de spullen laten staan, want de volgende dag zouden we terugkomen. 's Avonds naar de pizzeria geweest en heerlijk gegeten. Als verrassing als toetje weer een enorme taart gekregen van het Bocas Sanas team. Superleuk! Daarna nog even door de supermarkt gesjeesd en weer naar boven. P.S. ik ben wat vertraagd met het schrijven. Dat komt omdat we zo ontzettend veel doen op een dag, zodat ik helemaal in slaap val boven mijn telefoon 's avonds. Op het moment zit ik heerlijk aan het strand in Punta Rusia, eindelijk een beetje uit te rusten. Daarover later meer. Het foto's uploaden gaat hier wat moeilijk helaas, dus die houden jullie ook nog tegoed.

Lisette nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag!! We genieten elke keer weer van julie belevenissen en jou reisverslag! Een hele uitdaging maar jullie krijgen er veel voor terug. In Wergea gaat alles goed. Groetnis van ons.

Douwe en Sijtske Wartena 2019-02-09 21:07:23

Weer een mooi verslag ! En nu op de bijzondere plek Punta Rucia. Hoop dat jullie de zee opgaan naar Paradise eiland; koraalrif dus snorkelen. Veel plezier daar en pak je rust. Hasta luego!😃

Nicolette Hooijschuur 2019-02-09 22:15:54

Een verjaardag om nooit te vergeten!

Jantine 2019-02-09 23:02:59

Moai dat wij dit lêze kinne. Sa bliuwe we op 'e hichte .Groet oan Agatha.

Sietske Huitema-Rypma. 2019-02-11 09:23:50

Zojuist je app gekregen, ga zeker verslagen lezen! Wat een bijzondere reis!