Pai

Thailand, Chiang Rai Public Health Office

Dag 1
Vannochtend zijn we vroeg vertrokken naar Pai. Deze rit was niet heel plezierig, namelijk met veel bochten en hobbels. Na 3,5 uur waren we aangekomen in Pai. We kwamen allebei misselijk uit de bus en waren blij dat we er eindelijk uit mochten. Snel gingen we opzoek naar een hostel, zodat we daar bij konden komen. We vonden een leuke bungalow. Deze stond midden in de natuur en was een plaatje om te zien. Hierin was het prima vertoeven de afgelopen dagen. We hebben lekker rustig aan gedaan en in onze hangmat voor de deur gechilled. Het enige jammere van zo'n bungalow was dat er meer insecten liepen als elders, omdat het midden in de natuur stond. Bont was lekker aan het chillen op het terras toen er ineens een groot beest naar beneden viel, bont gillen!! Mariek wakker geschrokken, wij samen gaan kijken. Blijken ze hier in Thailand supergrote wandelende bladeren te hebben. Deze was op bont gevallen. Het blad zag er enger uit dan het was. Hij bleef rustig in onze hangmat zitten, dus hadden we besloten dat het ons huisdier werd. We noemde hem Jaapie! 's avonds zijn we wat gaan eten in de stad. Het zag er hier allemaal super gaaf uit. Iedereen was hier relax en alles is een beetje in hippie stijl. S avonds hebben we gekaart en zijn vroeg gaan slapen, zodat we morgen Pai konden gaan verkennen.

Dag 2
Vandaag begonnen we de dag met een verse fruit salade met yoghurt, super lekker dit werd ons vaste ontbijt in Pai. Vervolgens hebben we scooters gehuurd. We moesten eerst even oefenen, omdat we nog nooit op een scooter hadden gereden. Met een Thai voorop en wij met zijn tweeën achterop de scooter, reden we naar een parcours waar we hebben geoefend. Bont ging meteen als een speer, dat in tegenstelling tot Mariek die ging in de eerste bocht al bijna op haar bek. Dit beloofde niet veel goeds ?. We hebben even getwijfeld om samen op een scooter te gaan. Maar besloten toch om allebei een eigen te houden. Blij toe achteraf, want na een paar keer proberen had Mariek het ook onder de knie. Op de scooter hebben we Pai verkent. Onderweg zijn we gestopt bij verschillende watervallen. Het was echt genieten hier; van het mooie uitzicht, de relaxe mensen en het chille leven in Pai. Terug gekomen bij onze bungalow parkeerde we de scooters voor de deur en hebben we gerelaxed met een tijdschriftje in de hangmat. S avonds hebben we een hapje gegeten bij verschillende tentjes op straat. Heerlijk was het eten hier! We hebben diverse dingen uitgeprobeerd. Na het eten zijn we met Bart en andere backpackers naar een 'underground' bar geweest waar live werd gezongen en gitaar gespeeld. Dezelfde avond zijn we nog naar een andere bar geweest, waar we hebben gebierpongt. Hier hebben we veel andere backpackers ontmoet. In Pai sluiten helaas ook alle barren om 12 uur. Daarom liepen we na 12uur met de stoet mee naar de sunsetbar die nog als enige open was.

Dag 3
We hebben vandaag weer door Pai getoured met de scooter. Dit keer met twee Nederlandse jongens die we de vorige dag hadden ontmoet. Onze eerste stop was bij de hotsprings. We hadden hier hoge verwachtingen van, omdat we entree moesten betalen. Deze verwachtingen werden helaas niet helemaal waar gemaakt. Het was leuk en mooi om te zien, maar we hadden er meer van verwacht. We hebben onze weg vervolgd naar de Pai Canyon. Hier hebben we een stuk van de berg beklommen. Vanaf de berg hadden we een schitterend uitzicht over de bergen en natuur rondom Pai. Als laatste zijn we naar de waterval toe gereden. Waar we gezwommen hebben en we van de waterval naar beneden zijn gegleden. Er waren in de waterval namelijk 'natuurglijbanen' ontstaan. We voelde ons weer even kind. 'S avonds hebben we eindelijk als toetje sticky rice with mango gegeten. Dit wilde we al eerder, maar we hadden elke keer al zoveel gegeten dat we verzadigd waren. Na het eten hebben we gekaart en gepouled in de 'don't cry' bar.

Dag 4
Onze laatste dag in Pai was aangebroken. We hadden afgesproken om met onze Nederlands vrienden met de scooter naar een grot te gaan rijden, dit was 50 km rijden vanaf Pai. We stonden klaar om te gaan toen de regen los barsten, waardoor we besloten even te wachten. Aangekomen bij onze bungalow zagen we jaapie (ons huisdier) dood op de grond liggen ?. We besloten hem te begraven onder stenen en bladeren. Na een uurtje klaarde het weer op en zijn we naar de grot toe gereden. De weg naar de grot toe was niet zonder gevaren, de weg had namelijk veel bochten, steile hellingen en afdalingen. Het gaf onze een bepaalde boost om dit te doen in combinatie met een beetje angst. Bij de grot aangekomen gingen we deze met een vlot van bamboe naar binnen. In de grot liet een gids, met een lantaarn, verschillende beeldvormingen zien die door de grot waren ontstaan. Het was mooi om te zien wat er allemaal in een grot ontstaat. Hierna vervolgde we onze weg terug naar Pai. Aangekomen in Pai waren we trots dat we zo'n lang en lastig stuk hadden gereden en tegelijkertijd blij dat we heel thuis waren gekomen. Terug gekomen bij onze bungalow zagen we dat jaapie (ons huisdier) uit zijn graf was verdwenen. We waren helemaal beduusd. Hij was echt hartstikke dood namelijk. Het blaadje dat voor zijn grafje lag met 'RIP Jaapie', lag nu een stukje verder met twee stenen erop. Het is ons nog steeds een raadsel hoe dit is gebeurd. 'S avonds hebben we onze scooters ingeleverd en voor de laatste keer een drankje gedaan in de bar. De volgende ochtend werden we verrast met een ontbijtje van onze Nederlandse vrienden als bedankje van de leuke dagen. Met een brok in onze keel hebben we afscheid genomen van Pai. Wat was het leuk hier!! We zijn met de bus verder gereisd via Chaing Mai naar Chaing Rai. In Chaing Mai hebben we afscheid genomen van Bart, hij ging vanaf hier zijn eigen weg verder.

Gecondoleerd met dit grote verlies! RIP Jaapie

Jelle 2015-09-14 15:28:51

Maar hij is gelukkig opgestaan! Weer heerlijk jullie verhalen gelezen.

Mary 2015-09-14 16:43:03

Wat een mysterie, ha ha. Mooie verhalen weer. Veel plezier op de volgend plek.

Caroline 2015-09-15 22:06:42

Staat je goed Marieke :) En Jaapie...bleh wat een mega ding

Gemma 2015-09-17 21:06:04

Haha misschien heeft dit keer Pinokkio Japie tot leven gebracht! Leuk hoor om alle verhalen te lezen! Veel plezier!