Karibu in Tanzania!

Tanzania, Arusha

Een paar woordjes Swahili hadden we al geleerd waaronder Karibu = welkom en Jambo = Hallo. Als we 'klaar' waren met een dier te bekijken en fotograferen zeiden we sawa sawa wat betekent Oké! En de grappigste was eigenlijk nog wel Pole Pole = relax, rustig aan, wat wel slaat op de Afrikaanse mentaliteit.

Aangekomen in Tanzania met als eerste bestemming het beroemde Serengeti! Serengeti betekent in de taal van de Masai 'eindeloze vlakte'. Het heeft een oppervlakte van 30.000 km2!
Wij hadden 2 doelen, de mannetjesleeuw zien en een luipaard. De laatste zou big5#5 zijn. In de Masai Mara konden we met de jeep overal offroad crossen en heel dichtbij de dieren komen. In Serengeti mag dat niet, er zijn paden waarop je moet blijven. Dus je moet iets meer geluk hebben om dichtbij dieren te komen. Maar dat geluk hadden we toen er een mannetjesleeuw langs de weg lag. Vergezeld door twee vrouwtjesleeuwen. De vrouwtjesleeuw had een pumba weten te vangen en was er lekker van aan het smikkelen. Later kreeg het mannetje ook honger en verjaagde het vrouwtje bij pumba vandaan zodat hij lekker kon smikkelen. De leeuwinnen gaan overigens meestal op jacht. 81% van het vlees is door de leeuwinnen bemachtigd!
Maar we moeten zeggen, de mannetjesleeuw is echt prachtig! Zo indrukwekkend om de koning der dieren in 't echt op een afstand van 2 meter te zien!
Toen we na een hele lange tijd 'sawa sawa' zeiden, we kunnen verder, kwamen we een stukje verder weer een groep leeuwen tegen waarvan het mannetje rechtop zat. Was wel grappig want de leeuw was iets ouder, dat was te herkennen aan zijn inhammen in de manen, net zoals mensen dat hebben.
Die nacht sliepen we op een camping midden in de Serengeti. Dat was wel een beetje spannend want er stond geen hek omheen, er was niemand op de camping, alleen onze groep. Zo'n rare gedachte dat je niet in het park uit de jeep mag, maar op de camping, wat eigenlijk ook gewoon park is, mag je dan wel met je tent staan en naar toilet lopen en zit je 's-avonds op een krukje buiten je maaltijd te nuttigen. Wat wel echt cool en spannend was toen we voor het slapen gaan naar het toilet liepen en met ons zaklampje rondschenen zag je al die ogen van dieren om onze campingplaats. Onze chauffeur was in de nacht security en had een wapen voor het geval dat, eigenlijk voelden we ons daarmee veilig genoeg. Maar vooral Lonnie had toch niet de beste nacht ooit. De dierengeluiden waren maar al te interessant. Wie wil er nou geen Pumba horen midden in de nacht?
Na een korte nacht vertrokken we vroeg voor zonsopgang het park in voor een gamedrive. We zagen prachtig de zon opkomen terwijl we in de bus 'the circle of life' van de lion king afspeelden. Het was zó mooi!!! (Zie de foto)
We gingen in elke boom op zoek naar het luipaard maar helaas mocht het niet zo zijn om die nog te spotten. Maar we hadden niks te klagen, ook die dag zagen we veel gave beesten waaronder een grote groep olifanten, een grote groep hyena's die probeerden de prooi bij een leeuw vandaan te graaien en een groep leeuwen die voor onze jeep het pad over stak. Heel gaaf!! Bij de uitgang hebben we nog een grote python gespot.
Onze reis ging verder naar de Ngorongoro krater. Dit is de grootste intacte caldera. Dat is een ingestorte vulkaan. De krater is ongeveer 260km2. Er ligt een zoutmeer in het midden van de krater. Het is een van de dichtbevolkte wildgebieden ter wereld. Bijna alle grote dieren zijn er te vinden behalve de giraffe omdat die met zijn lange nek en poten de afdaling van 600 meter naar de krater niet kan maken. Wij sliepen in een camping op de rand van de krater waar overigens wel giraffen rondliepen. De volgende dag gingen we met jeeps door de krater en hebben we weer prachtige dieren gezien en genoten van het mooie landschap.
Toen we wegreden bij de krater wisten we dat het einde zou naderen van deze excursie. Zo jammer! We reden naar Arusha waar we de laatste nacht kampeerden. Een hele gezellige avond gehad, max 2 uurtjes geslapen en de volgende dag terug naar Nairobi. We zullen de groep mensen missen maar vooral de dieren. Wat een geweldige ervaring was dat. Naast Galapagos was deze safari voor ons beide het hoogtepunt van onze reis!

Op naar Zanzibar om nog even heerlijk te relaxen!
Tutaonana!

Prachtige dieren! Met recht een van de hoogtepunten van jullie reis. Echt om niet te vergeten! Relax ze in Zanzibar en veilig weer thuis! Paps

Papa Martin 2016-09-18 17:25:48

Cool die leeuw met Pumba in zijn bek. Wat zijn jullie overigens warm gekleed? Was het daar niet heet?

Robert 2016-09-18 18:12:54

O jongenssss wat maken jullie toch een bijzondere reis, wat een bijzondere tijd!! Dank dat jullie al dit moois met ons hebben gedeeld die 8 maanden lang, maar dan is het nu toch echt bijna tijd voor..... HOOPJEEEEEEE

Khim 2016-09-18 21:36:26

Heeeeeel mooi allemaal, zus en Alex! Tot snel! X

Steffie 2016-09-18 21:43:19

Geweldige ervaring! Lijkt me prachtig om mee te maken, en zeker met zo'n gezellige groep. Geniet nog in Zanzibar!

Jan 2016-09-19 10:45:16

ONVOORSTELBAAR dat jullie dat mochten, konden meemaken. Ik weet niet hoe jullie, straks terug in Nederland, de draad weer op gaan pakken. Wat een indrukken hebben jullie te verwerken. Heerlijk om nu even bij te komen op Zanzibar. Tot heel snel. Liefs

Mama, Marleen 2016-09-19 11:28:43

Jambo, jambo, Wat is dit allemaal geweldig en wat schrijven jullie het prachtig op. Leuk om mee te genieten. Het is nog maar kort dus....pole, pole .. Straks is het weer action,action. Tot snel weerziens, Cor en Annemiek

Cor en Annemiek 2016-09-19 15:05:15

Wat weer een overweldigende en fantastische reis! Lieve groetjes:)

Marjel 2016-09-19 22:57:38

Het was weer genieten van jullie reisverslagen en foto's! Maar voor jullie is het allemaal natuurlijk echt en daarom nog indrukwekkender. Om nooit te vergeten en de dierbare herinneringen blijven, al is het maar door de prachtige foto's Lieve groeten en tot (nu helaas voor jullie?) snel. Thea