Op pad met Jucy op het Noordereiland

Nieuw-Zeeland, Auckland

Kia ora betekent welkom in het Maoris. Welkom op het noorder eiland van Nieuw Zeeland. Na 3 weken op het Zuider eiland waren we met onze superfoute Jucylucy bus met de ferry overgestoken naar Wellington. We besloten om een paar dagen hier te blijven aangezien het weer niet heel goed was in de volgende bestemmingen. We zijn naar de show van de Blue man group geweest en het Te Papa museum (over de geschiedenis van NZ). De show van de Blue men was erg cool en het museum mooi en leerzaam. Na een paar dagen gratis in Wellington te hebben verbleven zijn we naar Tongariro nationaal park gereden. We wilden heel graag de Tongariro crossing lopen maar wisten dat dat misschien lastig zou zijn deze tijd van het jaar (winter). Daar werd ons eigenlijk vrijwel meteen afgeraden om de tongariro crossing te doen ivm het weer. Het zou veel gesneeuwd hebben dus zonder gids en sneeuwijzers zou het te gevaarlijk zijn. We waren teleurgesteld maar om nou 180 dollar pp te betalen voor een hike in een groep zagen we niet zitten. Dus toen kozen wij voor een andere wandeling de volgende dag. Dat was ook mooi en we reden verder. We kwamen toen langs het startpunt van de crossing en besloten gewoon een klein stukje nog te lopen. We kwamen een Duitse jongen tegen die de crossing net had afgerond. Hij vertelde dat het zwaar was maar zeker te doen. Damn! Baalden wij nu nog meer.. We besloten het weer voor de volgende dag te bekijken en als dat mee zou vallen ook gewoon te gaan. Een mevrouw van het andere visitorcentre vertelde ons dat we de volgende konden doen als we genoeg ervaring outdoor hebben. Yes! Vol spanning en zin begonnen we aan de hike vroeg de volgende ochtend. Dat was het meer dan waard zoals je op de foto's kan zien. Het was wel op sommige momenten spannend want er lag soms veel sneeuw op steile hellingen en afgronden en dus was het soms erg glad. Daarbij waaide het heel hard en was het ijskoud maar het uitzicht was het meer dan waard. Toen we op het hoogste punt stonden verdween er een gordijn van mist en ontstond er een prachtig panorama uitzicht over de mooie gekleurde meren, rode krater en bergen. Prachtig! We waren heel blij dat we deze hike konden doen die door iedereen wordt aangeraden. Ook blij om na 5.15 uur weer veilig op de grond te staan trouwens. Door sommigen, zoals KILROY wordt het als een van de mooiste hikes van de wereld genoemd. Het heeft zoveel verschillende landschappen in 18 km afstand. Prachtig!!

Na de crossing besloten we via Taupo door te rijden naar Rotorua. Bij Rotura konden we de Maori cultuur beter leren kennen en zagen we onze eerste Kiwi (achter glas helaas)! De Maori cultuur maakte veel indruk op ons en het is mooi om te horen hoe het één volk is met de nieuw zeelanders. We kregen een voorstelling te zien waarin ze zongen, ons hun cultuur uitlegde en ze deden een Haka! De Haka is de strijd dans die de Maori deden voor ze een gevecht begonnen om de vijand bang te maken. De haka is een traditie die nog steeds voorkomt bij het rugby team van NZ namelijk de all blacks, zij doen voor elke wedstrijd de haka. Je ziet in NZ veel Maori woorden en tradities terugkomen. De zilveren varen het symbool van NZ stamt af van een oud Maori verhaal. Daarnaast leren kinderen op school Maori woordjes en de rituelen.
Rond Rotorua is veel vulkanische activiteit dus we hebben mooie landschappen gezien vol borrelende modder, meerdere kraters en geisers gezien.
Hierna reden we naar de Bay of Plenty, een hele mooi baai. We stopten in Mount maungauni om lekker een dagje te kunnen chillen. Alex ging proberen te surfen (dat lukte aardig) en Lonnie ging lekker wandelen. Einde van de middag zijn we naar Pananui gereden om een paar dagen in het vakantiehuisje te verblijven van Peter en Paula, een echtpaar die we ontmoet hadden op de Inca trail die ons uitnodigden om te verblijven in hun vakantiehuisje aan zee. Zo heerlijk onderuit gezakt en gewoon paar dagen weinig gedaan.
We zijn een dagje richting hot water beach gereden om een warm water bad te graven in het strand. Door vulkanische activiteit 400 miljoen jaar geleden zijn er nog heet water bronnen onder de grond waarvan de stoom door het zand omhoog komt. Het zeewater zakt door het zand naar beneden, wordt verwarmt en de warme condens stijgt op naar het oppervlak. Heel uniek. Daarna zijn we nog naar Cathedral Cove gegaan, mooie rotsen aan de kust. We hadden een middag wetsuits gehuurd en zijn toen met bodyboards (kleine surfplanken) de zee in gegaan. Toen Lonnie het eenmaal doorhad was ze verkocht, ze vond het echt prachtig. We hebben bijna 3 uur in de zee door gebracht. We zijn de laatste dag nog een keer gegaan maar toen waren de golven te hoog dus zijn we er niet in gegaan. Verder hebben we gewoon veel voor de televisie gehangen, films gekeken, gelezen en gewandeld. Heerlijk rustig. We merkten dat we best moe begonnen te worden van elke dag rijden en zoveel sightseeing overal. Dus dat vakantiehuisje was heerlijk.
Na 5 dagen in het huisje zijn we naar Thames gereden om daar in een nationaal park een mooie hike te doen en de Kauri boom te bekijken, een enorme boom waar we allebei van onder de indruk waren. Echt een wow moment.

Van Thames naar Auckland is iets meer dan 1,5 uur rijden. We besloten door te rijden naar Snells beach om daar te overnachten. We waren onderweg naar de mooie bay of islands. Omdat de weersvoorspelling niet zo goed was besloten we een dagje in een stad door te brengen, nml in Whangarei. Daar zijn we naar de bios geweest, hebben we gegeten en 'savonds in de kroeg the All Blacks gekeken. De volgende dag reden we door naar de bay of islands, een mooie kustroute. We besloten de volgende en tevens 1-na-laatste dag in NZ nog een surf les te nemen in Tutukaka. Dat was super! Lekker paar uur begeleid worden door een super coach voor alleen ons 2. Simon (coach) had ook in Nederland gewerkt dus vond het super dat we uit NL kwamen. We slaagden er allebei in op de surfplank te kunnen staan. We hebben die dag wetsuits gekocht en willen in Australië onze surfmoves verbeteren. Dinsdagavond waren we uitgenodigd om bij Peter en Paula te komen eten en slapen. Zij wonen in Auckland in een mooi huis aan het water. Dus na een kort bezoek aan Auckland (skytower, haven) zijn we daar heen gegaan voor onze laatste nacht heerlijk in luxe.

De volgende dag hebben we onze Jucy camper afgeleverd en vlogen we met Qantas naar Melbourne. Nieuw Zeeland was super mooi we hebben zoveel gezien en gedaan. Zo'n klein land maar zoveel te bieden. We zijn Peter en Paula zo dankbaar voor hun warm ontvangst en goede zorgen.

Alex, geweldige verhalen. Jaloersmakend ook :) Heel veel plezier en blijven genieten!

Peter van Rijt 2016-07-05 07:53:29

Heel mooie foto's....zeker ook die van de varens! Ben benieuwd hoe het gaat met het surfen in Australie. Daar hebben ze wel de great whites....! Geniet ze verder!

Jan 2016-07-05 09:50:46

Het blijft heerlijk om jullie verhalen te lezen, ik droom weer helemaal weg :) Het begint nu rustig te worden op kantoor, een beetje Nieuw-Zeeland style maar dan zonder het prachtige uitzicht: Hoewel het nu officieel zomer is in Nederland is het momenteel grijs en grauw. Maar komend weekend gaat we ruim over de 20 graden :) Oja, het Melbourne Museum is een aanrader!

Rina 2016-07-05 10:12:13

Ziet er weer goed uit ! Genieten daar !

Stef 2016-07-05 10:24:46

Schitterend. De natuur is weer overweldigend. Heel veel liefs en geniet van Australië.

Mama, Marleen 2016-07-05 10:56:45

Prachtig verhaal en foto's. Mij vallen geen superlatieven meer te binnen. Paps

Papa 2016-07-05 11:22:13

Wat een heerlijke verhalen altijd weer Lon en Alex! Super! Zoentje

Kim, Adri & Djèm 2016-07-05 12:20:27

Leuk weer jullie verhaal en foto's! Durfden jullie geen foto te plaatsen van jullie 'jucy lucy'? 😜Liefs van ons allemaal!

Steffie 2016-07-05 12:40:43

Wow wat een natuur!

Robert 2016-07-05 20:19:50

Coole foto's! 😍 Misjullie. X

Nikki 2016-07-05 23:21:10

Hier heb ik weinig meer aan toe te voegen. Adembenemend weer! Lieve groet😎

Marjel 2016-07-06 07:24:21

Prachtig, mooi dat jullie elke dag genieten...

Henk 2016-07-06 12:53:01

Wowwwiieee super vet!

Pascal, Martine & Raf 2016-07-07 21:48:51

Wij zijn inmiddels ook onderweg. Kom ik je nog ergens tegen in Azië ☺

René 2016-07-08 16:39:46

Ik ben intussen ook weer thuis na mijn spannende vakantie(s), maar jullie avonturen zijn niet te vergelijken, wat een geweldige verhalen en foto's! Hoop dat je nu in Australie ook zo kunt genieten, heel veel plezier nog samen. Lieve groeten.

Thea en Martin 2016-07-17 15:18:18

He Lonnie, in het begin heb ik je verhalen gelezen en toen een tijdje niet, drukte en eigen vakantie dus nu was het avondvullend. Wat een mooie verhalen en foto's. Wat is de wereld mooi. Ik heb zo'n idee dat je hier nooit spijt van gaat krijgen:) Nog heel veel geluk en mooie nieuwe herinneringen samen!