"Wat zien wij nu?"

Hongarije, Boedapest

(Door Marianne Moens)
Nog een vraag die onze gids Tibor regelmatig stelt. Hij kijkt even om zich heen en vertelt wat we zien. En we hebben al heel veel gezien in deze prachtige stad. Na het museum voor beeldende kunst met een enorme schilderijencollectie en het Heldenplein in de zon bezochten we de Opera. Gebouwd in de tijd van de dubbelmonarchie toen Franz Joseph I keizer van Oostenrijk en koning van Hongarije was. Eén en al pracht en praal waar de keizer maar één keer kwam en toen niet eens tot het einde van de voorstelling bleef. Keizerin of koningin Elisabeth (Sissi) kwam er vaak en had een eigen trap en ontvangstkamer van waaruit ze direct in haar eigen loge kwam. In de koninklijke loge, die van de keizer/koning mocht Sissi niet zitten als ze niet met haar echtgenoot was. Tegenwoordig mogen er maar 4 mensen komen. De minister president, de president van het parlement en de burgemeester met hun gasten. En....de dame van de schoonmaak. Dus wij niet! Vrijdag de dag van de kerken. Na de St. Stephanus Basiliek bezochten we het andere beroemde gebedshuis: de grote synagoge. Eén van de grootste van Europa. 's Avonds lieten we de prachtige klanken van een sopraan, een trompet en het orgel van de grote basiliek over ons heen komen. Om daarna de dag af te sluiten met een glas wijn en de Hongaarse muziek van het trio dat in het hotel speelt.

(Door Albert de Jong)
Boedapest is als onze groep "Vrienden van ...". Het wordt verbonden zoals de bruggen over de Donau Buda en Pest verbinden. Je ziet onze bruggen niet, maar je hoort ze. Er is een stad Buda en er is een stad Pest. Ze hebben ieder hun eigen geschiedenis. Zoals de vrienden ook een eigen geschiedenis met zich dragen. Dan zijn er twee mensen, die ieder met eigen stijl ons wegwijs maken in die stad Boedapest: Maria zorgt, regelt, doet, je weet dit komt wel goed! Tibor praat alles aan elkaar met een eigen stijl. We krijgen een glimlach op ons gezicht als hij begint. Steeds weer klinkt de verbinding van Buda naar Pest. Hij brengt ons over bruggen van woorden en neemt ons mee naar vroeger en nu.

Bovenstaande bijdrage komt niet van mij, maar is door Babs Pas-Beuse opgedragen aan onze reisleiders Maria en Tibor. Ik heb het alleen maar door willen geven ter plaatsing en dan volledig (I), want haar bijdrage eindigt met: "niet vergeten" Babs Pas-Beuse Boedapest, 3 mei 2014. Gelieve deze onzorgvuldigheid alsnog te corrigeren! M.vr.gr. Albert de Jong