Mijn reis in vogelvlucht

Uruguay, Montevideo

Het zit er weer op! Na de laatste week nog heerlijk genoten te hebben van het goede weer en mooie stranden is mijn reis voorbij. Morgen vlieg ik na 4 legendarische maanden van het warme Montevideo terug naar het koude Nederland. En eigenlijk vind ik dat totaal niet erg want heb het leventje in NL ook wel weer gemist. Terugkijkend op waarschijnlijk de mooiste en meest bijzondere ervaring in mijn leven ben ik echt heel erg blij dat ik deze uitdaging aangegaan ben. In mijn eentje heb ik 6 nieuwe landen bezocht: Brazilië, Argentinië, Uruguay, Chili, Bolivia en Paraguay. Het mooie is dat de laatste 3 niet eens op de planning stonden, maar spontaan in mijn reisplan terecht gekomen zijn. En dat is ook het mooie van een lange reis, je bent flexibel, je hoort voortdurend van nieuwe leuke plekken en je ontmoet zoveel nieuwe mensen. Vooral de locals die ik ontmoet heb en waar ik zelfs bij heb mogen slapen zijn mensen die ik nooit van mijn leven zal vergeten.

Wat het hoogtepunt van mijn reis was? Dat is eigenlijk onmogelijk om te zeggen, want elke ervaring is zo uniek. Als ik nu tijdens het schrijven van dit allerlaatste verslag zo nadenk over de highlights is dit het (toch wel grote) lijstje wat er in me opkomt:
  • Rio de Janeiro met haar prachtige natuur, de geweldige hikes en stranden, de indrukwekkende favela's en waar ik de grootste derby van Brazilië, Fla-Flu, heb mogen bezoeken in het legendarische Maracana stadion.
  • Het tropische eiland Ilha Grande met wederom geweldige hikes, mooie stranden en daarnaast enorm veel (spannende) dieren in de jungleachtige omgeving.
  • De enorme wereldstad en betonnen jungle Sao Paulo, met een uitzicht waarin je tot de horizon wolkenkrabbers ziet, ik wederom een leuke wedstrijd bezocht heb en heerlijk genoten heb van het weer in het Ibirapuera park.
  • Het moeten spreken van Portugees op Ilha do Mel, een ander mooi eiland met prachtige vogels en waar niemand Engels spreekt.
  • De 12 enorm chille dagen in Florianopolis, in het beste hostel van me hele reis. Leuke mensen, enorm veel dingen te doen en ook nog eens naar het op 1 na grootste Oktoberfest ter wereld geweest na Munchen, in Blumenau.
  • Porto Alegre, een stad waar bar weinig te doen is maar ik 10 geweldige dagen gehad heb vanwege de liefste mensen die ik op mijn reis heb leren kennen: Denize, Rafael en 10-jarige voetballiefhebber Theo bij wie ik heb mogen slapen en met wie ik in een korte tijd een hechte band heb opgebouwd. Ben na de eerste 3 dagen oktober dus voor een weekje teruggekeerd begin december!
  • Als afsluiter in Brazilië. De enorme, machtige, onbeschrijfbare Iguacu watervallen. Een werkelijk natuurwonder.
  • En gedurende mijn hele tijd in Brazilie. Het heerlijke, goedkope en diverse fruit, de fruitsappen en de overheerlijke sappige kokosnoten die je op straat kan kopen.
  • Santiago, waar ik eigenlijk zo'n 5 dagen van te voren besloten heb om heen te gaan. Deze stad heeft een heerlijke vibe, en met een geweldige slaapplaats bij Marco aan het Plaza de Armas heb ik deze stad uitgebreid kunnen ervaren.
  • Atacama-woestijn, de droogste woestijn ter wereld. Deze ervaring was zo onverwachts en anders, een prachtig stukje natuur waarvan ik nooit verwacht had dat ik het op deze reis zou meemaken.
  • Uyuni-tour Bolivia. De 3 daagse Uyuni-tour vanaf Atacama naar de grootste zoutvlakten ter wereld, Salar de Uyuni was een prachtige reis vol met prachtige meren, mooie flamengo's, grappige lama's en bijzondere landschappen. Qua natuur voor mij het meest bijzondere van de reis.
  • Buenos Aires, deze stad verveelt je niet! Enorm groot, leuke wijken, goed uitgaansleven en het lekkerste vlees wat ik in mijn leven heb gegeten. Als ik een stad van mijn reis zou moeten kiezen om te leven, zou het hier zijn. Hoogtepunt van de stad zelf: La Boca en het bijbehorende stadium La Bombonera.
  • De voetbalwedstrijd der wedstrijden: Argentinië-Brazilië. Geweldig.
  • Ushuaia, het zuidelijkste puntje van de wereld. Ten eerste, omdat het gewoon supervet is om te zeggen dat je er geweest ben. Ten tweede vanwege de grappige pinguins en prachtige natuur hier.
  • Tranquilo Uruguay. Misschien geen hele bijzondere dingen, wel enorm chill.
  • Het oppikken van het Spaans waarvan mijn vocabulaire al best flink is en wat ik zeker wil gaan oppakken om te leren.
  • En dan als laatste, de vele reizigers die je ontmoet. Zulke diverse mensen, met zoveel verhalen en het is zo makkelijk om ze te leren kennen en iets leuks te gaan doen.

Was het dan elke dag feest? Natuurlijk is niet altijd alles even leuk:
  • De lange busreizen waarin je soms niet lekker slaapt of niet alles even goed gaat. Hier kan je nogal chagrijnig van worden al zijn het achteraf wel allemaal leuke verhalen om over te lachen.
  • De onverwachtse teleurstellingen wanneer iets niet doorgaat of niet goedgaat, zoals een duurdere ferry, een nachthike die niet door kon gaan vanwege het weer of stress toen mijn voetbalkaartjes gecancelled waren.
  • Bij Zuid-Amerika denk je aan goed weer. Maar gedurende de 7 weken in Brazilië bijv. heb ik echt een beetje pech gehad vanwege het weerfenomeen El Nino waardoor ik meer bewolking als zon gezien heb. Ook daarna wel redelijk weer gehad maar niet perfect en dat is balen.
  • Heimwee/Eenzaamheid. Ik ben enorm blij en heb 0 spijt dat ik solo op reis ben gegaan. Een uitdaging op zich, en een enorme ervaring. Als je soms echter even in een dipje zit of op een minder toeristische plek zit, kan het wel even zwaar zijn. Daarom hoop ik ook dat ik bij een eventuele volgende reis een reismaatje mee zou kunnen nemen. Dit zou wel een goede vriend moeten zijn waarvan ik weet dat we ook dezelfde mindset hebben. Daarnaast vermindert dit ook je afhankelijkheid voor sommige dingen om te doen.

En dat was dan mijn allerlaatste verslag. Of veel mensen het gelezen hebben, tja, denk het niet eigenlijk. Maar dat maakt niet uit want het is ook voor mezelf om later terug te lezen en wel leuk voor de mensen die me wel gevolgd hebben. Bedankt voor het volgen allemaal! En nu: Nog 1 dagje strand voordat ik snel naar huis kan gaan om te genieten van familie & vrienden :)

Lieverd, je bent zeer welkom in je huisje! Tot morgen!