Dwars door de jungle in Chitwan

Nepal, Chitwan

Een blogje over Chitwan, één van de nationale parkenvan Nepal. Oké, we zijn inmiddels al in Cambodja, dus we gaan even ons best doen om wat in te lopen met de blog :)
Chitwan is een park wat bekend staat om de 'activiteiten -pakketjes': busreis naar chitwan, overnachting, 2 uurtjes jeep safari, even snel olifant wassen, vervolgens ritje op olifant, " een authentiek dorpje bezoeken (wat natuurlijk alsof niet meer authentiek is door alle bezoekjes), enz.....en dat allemaal in flinke groepen. Misschien horen jullie het al, eigenlijk zagen we niet zo te wachten op zo'n pakketje. Maar hoe dan wel? Wij hadden geen idee! Dus, hop, de bus in naar Chitwan en dan zouden we daar wel weer zien.

Noem het toeval of niet, maar eenmaal in Chitwan, op zoek naar een slaapplaats, kwamen we Martina tegen. Een Nederlandse vrouw die daar al jaren woont, en helemaal snapte wat we wilden. Zij kende twee jonge gidsen, die walking safaris doen van meerdere dagen. Dat leek ons wel de perfecte manier om de jungle te ontdekken! Geen tijd dan meer voor bijvoorbeeld een olifantsafari, maar, vertelden we haar, dat wilden we sowieso toch al niet doen. Zo raakten we aan de praat over olifantensafari's en over de verschrikkelijke manier waarop de olifanten worden " getraind".

In de meeste gevallen worden deze dieren psychisch gebroken (verhongerd, geslagen) zodat ze te berijden zijn. Een actie om de "menselijke dominantie" in te prenten. Als de olifanten niet op pad zijn, zijn ze vastgeketend en hebben ze geen bewegingsruimte. En om dan nog maar niet te spreken over hoe jonge olifantjes in het wild worden gevangen...
Een vriendin van Martina is met haar stichting druk in actie voor de olifanten. Zij leren olifantentemmers die er voor open staan, hoe het anders kan. De olifantjes kunnen namelijk ook getraind worden door middel van beloning, de resultaten daarvan zijn hartstikke goed! Ook zijn de olifanten onder hun toezicht niet geketend, maar hebben een groot gebied (afgezet door hekken) tot hun beschikking. Martina heeft ons hier mee naar toe genomen en het was goed te zien hoe er met de dieren werd omgegaan! We hebben bijna 2 uur een tocht gemaakt op de rug van zo'n ongeketende olifant, en dat is inderdaad heel bijzonder :)

Tijdens die tocht kwamen we al heel dichtbij een neushoorn, maar de meeste dieren zagen we tijdens onze 3 daagse walking safari! Krokodillen, herten, olifanten, apen, neushoorns, zwijntjes, en nog veel meer! Ook sporen en uitwerpselen van tijgers, maar die bleven zelf verstopt. De meest spannende en mooie momenten waren...
dat er een zwarte beer op 4 meter afstand in de bosjes hard tegen ons gromde waardoor onze gidsen al klaar stonden voor de verdediging (en wij heel heldhaftig daar achter stonden),
het moment dat we vuur moesten maken om een olifant weg te jagen omdat hij op onze weg zat en wij geen kant op konden (olifanten zijn dan niet zo vriendelijk),
en het oog in oog staan met een neushoorn op zo'n 7 meter afstand die ook heel duidelijk maakte dat we geen stap dichterbij moesten komen!

Tijdens deze dagen, maar vooral ook tijdens de avonden hebben we onwijs gelachen met onze gidsen. We zouden eigenlijk maar 2 dagen trekken, maar we wilden er nog wel een dag aan plakken en die gingen zij gewoon gratis mee!
De overnachtingen waren ook leuk. De 1e nacht zaten we nog wel in een soort van guesthouse, maar de 2e overnachting was een echte homestay in een klein dorpje, back 2 basic en in the middle of nowhere. Een dorpje dat wij de volgende ochtend natuurlijk niet verlieten , voordat we er lekker in rond hadden gestruind!

Spannend zo'n dierentuin. Bij het zien van de krokodil schoot me te binnen dat ik morgen naar de tandarts moet.

wim de gier 2015-02-10 17:26:42

Wat een mooie maanden beleven jullie. Heerlijk om af en toe even mee te kunnen kijken. Dikke kus Miek

annemiek 2015-02-10 19:50:27

Hoi lieverds wat een prachtige foto's en wat hebben jullie die beesten van dichtbij gezien! Zijn jullie dan helemaal nergens bang voor.

Henk en irene 2015-02-10 20:23:03

Wauw. Oog in oog met olifanten en neushoorns. Klinkt onwijs gaaf.

janey 2015-02-10 21:08:43

Jullie zijn helden!! Wat een lef zeg, weliswaar achter de gidsen, maar toch...... Mooi gebaar om die olifanten te mijden en weer mazzel met die mevrouw hè. Trouwens ook nog met de leuke gidsen en extra dag safari. Het kon allemaal weer niet op!! Jullie zullen het wel verdienen. Zijn benieuwd wat Cambodja allemaal biedt. Liefs van ons.

henk en hannie 2015-02-10 21:26:35

Ook olifanten hebben recht op " tedapogische kact" Trot op jullie! XXX

shei 2015-02-10 21:31:11

Wauw, wat een prachtige reis die jullie maken en echt een beleving waar je altijd weer aan terug kan denken. Top lieve mensen nog veel plezier en groetjes van ons. Komen net terug van IJsland ook mooi land. Els en Cor

Cor en Els 2015-02-11 11:30:27

WAt een schitterend verslag weer. Jullie reis is bijzonder afwisselend. Hadden jullie dat ook zo gepland? MIjn hart ging uiteraard open bij de foto van de kinderen op die schitterende fiets. Konden we de kinderen de wereld maar laten regeren, dan hadden we geen last van die achterlijke minachting voor anders denkenden en anders levenden. Ik zou in deze ambiance wel een gezellig terras missen om nog even lekeer na te genieten.

Harry 2015-02-11 17:25:03

Jaja, wij zijn natuurlijk al wat gewend met onze zwijnentochten door de bossen..... Maar ik geloof dat hard wegrennen hier niet de beste optie was geweest.... Super kanjers! Ik weet al met welk avonturenverhaal we gaan starten straks na thuiskomst. Ik schrok heel even van de georganiseerde olifantentocht, maar na verder lezen werd het duidelijk. Op die manier is het niets voor ons. Have fun enne toch voorzichtig. Hoewel het een mooi verhaal zou zijn 'heldhaftig gestreden met een op hol geslagen beer,' ben ik bang dat jullie kung-fu nog niet goed genoeg is om te winnen :). Dikke kus van ons! Ook van joe, die het overigens prima kan opnemen tegen zo'n dier na 1 les karate..... Een makkie, zoals hij het zelf noemt....