Bye bye New Zealand, Hello Australia!

Australië, airlie beach

Te lang mijn blog niet bijgehouden! Ik heb het ook zo druk met vakantie vieren en reizen! Ja, het leven van een backpacker gaat niet over rozen. Ik zal proberen in een notendop te vertellen wat ik afgelopen maand heb gedaan en beleefd.

Ik was gebleven bij Westport. Daar heb ik niet heel veel boeiends gedaan. Het hostel was wel heel leuk. Een man had zelf veel gereisd en in hostel s geslapen, hij wilde zelf het perfecte hostel opstarten. Nou dat was aardig gelukt! Gratis Wifi, koffie, thee, een hele gezellige woonkamer met openhaard, een mooie leefkeuken. Helaas moesten we de volgende ochtend weer redelijk vroeg weg (zoals altijd). Op naar Franz Josef! Het plaatsje zelf is niet zo heel bijzonder, het draait namelijk allemaal om de Franz Josef Gletsjer nabij dit plaatsje. De enige mogelijkheid om op de gletsjer te komen is middels een helikoptervlucht. Het is te gevaarlijk om er met een wandeltocht te komen. Echter was het weer behoorlijk onvoorspelbaar en als het te hard waaide of te bewolkt was, werden de vluchten gecanceld. Ik had dus voor de zekerheid een extra dag in Franz Josef ingepland.
Gelukkig ging de heli hike wel door!! Ik dus samen met Natalie in een helikopter naar de gletsjer! De vlucht was niet langer dan 5 minuten, maar dat mocht de pret niet drukken. We gingen ook ijsklimmen, dit houdt in dat je een ijsmuur omhoog klimt van ongeveer 15 meter. Daarna een wandeling gemaakt over de gletsjer/het ijs. Een gletsjer is trouwens een soort van bevroren rivier bovenop een berg. De kleuren van het ijs waren zo mooi! Super mooi blauw en wit! Echt een ervaring om nooit te vergeten!
De volgende dag heb ik Natalie gedag gezegd. Zij moest door i.v.m. haar vlucht. Echt 2 hele toffe weken met haar gehad en vond het heel jammer dat we niet meer samen konden reizen! Heb samen met Beckie (Engelse) een wandeling gemaakt door het natuurpark daar in de buurt. Ook nog een pikzwarte grot in gegaan, dit moest op je blote voeten omdat er een klein riviertje door liep. Koud!! En je kon geen hand voor ogen zien! Ook daar waren glowworms. Beckie heeft en grote spin gezien, ik (gelukkig) niet!

Van Frans Josef zijn we naar Wanaka gegaan. Deze plaats staat bekend om zijn mooie meer. Ik ben daar 2 dagen gebleven, heb een fiets gehuurd en om het meer gefietst. Was heel relaxed. Ook nog 2 keer naar de bios geweest. Deze bios was niet zomaar een bios, de stoelen in de zaal waren namelijk banken en er stond ook een auto in waar je in kon zitten. Noah en Cuban Fury.

Van Wanaka naar Queenstown via Puzzle World. Dit is een spelletjesmuseum. Wel leuk voor een uurtje. Onderweg ook nog ‘even’ een bungeejump gedaan. Had 5 minuten van tevoren besloten dat ik het ging doen. Dit was echt zo’n vette ervaring!! Ik durfde eigenlijk niet en was nog bijna achterover gevallen van het plateau! Alles in mijn lijf zei dat ik het niet moest doen en dat ik weg moest gaan van dat plateau. Maar toen ik eenmaal sprong… Echt een van de vetste dingen die ik heb gedaan!! Kan het (bijna) iedereen aanraden!
Queenstown is echt een hele leuke stad! Hier ben ik 3 dagen gebleven. Heb minigolf gedaan met Leo, Frederique, Dominique en Bobby. Aantal avonden uit geweest, is echt een leuke plek voor backpackers om uit te gaan. Vanuit Queenstown heb ik ook nog de Milford Sounds bezocht en een boottocht gedaan. De Milford Sounds zijn maar via 1 (hele lange) weg bereikbaar. De busreis erheen duurde meer dan 5 uur en de reis terug was meer dan 4 uur. De route is echter wel heel erg mooi, dus erg saai was het niet. We waren de avond ervoor uit geweest dus de heenreis heb ik niet veel mijn ogen open gehad. De hele weg ernaartoe was bewolkt, maar toen we aankwamen trok het open en de boottocht hebben we in de zon gemaakt! Was een hele mooie tocht lans hoge bergen, watervallen, zeehonden. Richting open zee en weer terug. We kwamen ’s avonds laat pas weer aan. De volgende dag kwam Anneloes en hebben we eerst een uur op een jetboat gezeten, snoeihard over het water crossen!! Daarna zijn we Arrowtown gaan bezoeken, een oud mijnstadje. Relaxed rondgelopen en lekker gegeten.

Dit was het einde van mijn reis met Kiwi en vanaf Queenstown heb ik samen met Anneloes een Jucy Cabana gehuurd en hebben we het zuiden van Nieuw Zeeland samen gedaan. We zijn van Queenstown naar Invercargil gereden, maar omdat het goede vrijdag was, was echt alles gesloten! Geen winkel was open. Leek wel een spookstad. We hebben ook Bluff bezocht, bekend om zijn oesters. Maar omdat alles dicht was, konden we dus ook geen oesters kopen. Hele mooie natuur en stranden daar. Die avond was mijn eerste nacht om in een auto te slapen. We stonden op een aparte camping vlakbij een racebaan. Voornamelijk tokkies daar, dus het was voor mij wel ff spannend om daar te slapen. Maar alles ging hartstikke goed, gezellig gekookt, heerlijk geslapen en de volgende dag relaxed opgestaan en richting Dunedin gereden via de Catlins. De Catlins is een kustroute met een aantal hele mooie stops. Het weer was niet heel mooi, maar de omgeving maakte dat goed. We hadden ook de kans om een hele zeldzame pignuin te zien, maar die hebben we uiteraard niet gespot. Watervallen, grotten, mooie uitgestrekte stranden, dat ware onze stops. Niet vervelend om daar te stoppen.
Eenmaal aangekomen in Dunedin hebben we lekker Fish & Chips gegeten. De volgende dag hebben we s ochtends de peninsula van Dunedin bezocht en s middags door de stad gelopen. Het weer was super mooi, heerlijk langs de kustlijn gereden naar een uitkijkpunt. Ook daar zeehonden gezien. Rond de middag terug naar Dunedin, dit is een leuk studentenstadje met een aantal hele mooie gebouwen. ’s Avonds hebben we nog een uurtje verder gereden, zodat we de volgende dag niet zo super ver hoefden. We zijn gestopt in Omaru (geloof ik). Hier kon je de kleine blauwe pignuin spotten, de kleinste pignuin ter wereld. En ja hoor, we hebben er 1 gezien!! De volgende ochtend wilden we ze weer gaan spotten bij zonsopkomst, maar we lagen zo lekker in bed dat het niet lukte.

Vanuit daar zijn we naar Lake Tekapo gereden, erg getwijfeld om naar Mount Cook te gaan en besloten om het niet te doen. Mount Cook is de grootste berg van Nieuw Zeeland. Een schitterende zonsondergang gezien bij Tekapo, maar toch twijfelen of we niet terug moesten naar Mount Cook. De volgende dag zijn we toch helemaal terug gereden (dit was ruim 200 km om). Helaas was het best bewolkt, maar ik ben wel bij Mount Cook geweest!

De volgende stop was Geraldine, op zich niet veel te doen, maar wij gingen ‘wild’ kamperen (op een plaats waar het mocht) Anneloes en ik wilde vuur maken, na 3 dappere pogingen hebben we het toch maar opgegeven, het hout was veel te nat en we kregen het vuur daarom nooit aan. De sterrenhemel was daar zo mooi! Er was namelijk nergens licht daar. Echt een mooie sterrenmist en hele heldere grote sterren gezien!

Van Geraldine zijn we naar Akaroa gereden, een klein havenplaatsje vlakbij Christchurch. Hier hebben we een boottocht gemaakt, hector dolfijnen, de kleine blauw pinguïn en zeehonden gezien. Het weer was super, dus genieten tot en met! ’s Avonds wilden we nog uit, maar het was zo’n stil dorpje dat dat er niet in zat. Wel nog bij een Nieuw Zeelandse vrouw uitgenodigd voor een biertje, ze was zelf zo dronken als een tor dus dat hebben we vrij snel afgepoeierd. Heb wel op haar muur in de woonkamer mogen schrijven!

De volgende dag naar Christchurch, deze stad is 3 jaar geleden getroffen door een aardbeving en het is nog steeds een grote puinhoop. Leegstaande gebouwen, vitrines die nog precies hetzelfde zijn als 3 jaar geleden, maar dan vol stof. Was heel vreemd om te zien. We hebben een wandeling door het ‘centrum’ gemaakt en moesten onze auto al weer inleveren. Om het af te sluiten hebben we nog lekker uit gegeten. De volgende dag vloog ik namelijk naar Australië toe!

Heb een super leuke tijd gehad in Nieuw Zeeland, hele leuke mensen ontmoet, ontzettend veel gezien en gedaan, bakken met geld uitgegeven, lekker gegeten, veel gegeten, veel gelachen, veel gereden. Kortom, de vakantie van mijn leven tot nu toe!

Inmiddels ben ik al twee weken samen met Michelle in Australië. Mies heeft al een blog geschreven (zie haar Facebook). Ik zal haar link ook nog op mijn Facebook zetten. Foto’s heb ik al wel op mijn Facebook gezet.

Ik ga weer afzien hier jongens, 28 graden en volle bak zon! Zo meteen naar de Whitsundays! Tot de volgende blog! Xxx

Goede morgen lieve meiden. Wat een mooie reis maken jullie, het is dat we wat aan de verkeerde kant van de leeftijd zitten anders was dat wel iets voor ons geweest. Geniet er van. Veel liefs en tot horens. Tante Joke Harry

Tante Joke Harry 2014-05-09 11:23:36

Hoi nichtjes, Wouw, wat een geweldige belevenissen en veel herkenbaar voor ons. Wij vonden lake Wanaka geweldig mooi, en wandeleden daar terwijl de natuur al in volle herfstpracht was. Wij hadden dezelfde ervaring met Invercargill, om 4 uur s middags op een Paaszaterdag. Veel rondgetoerd in de schitterend natuur bIJ Akaroa en gegeten aan de overkant in een "Franse" bistro. Fijn dat jullie zo met volle teugen genieten van het ontdekken van dit boeiende werelddeel. Nog heel veel plezier en veel spannends toegewenst. Veel liefs, Adrienne Thomas