Vancouver Island

Canada, qualicam beach

De hike met do ging vrij snel, niet heel bijzonder maar wel mooi :) En het was fijn om even met iemand te praten die ik al kende. Toen we terugkwamen heb ik in hetzelfde hostel een reservering gemaakt als zij voor volgende week. Daarna ben ik even gaan kijken voor een korte broek, aangezien ik nog maar 1 broek had die geschikt was voor dit warme weer, en uiteindelijk heb ik die bij de h&m gevonden :P daarna wilde ik naar Stanley Park lopen om even een boekje te lezen. Maar, hoe kan het ook anders, ik was de verkeerde kant opgelopen. Daar kwam ik achter toen ik bij de public library kwam, dus een klein idee van een stad had ik al :P toen ik de goede kant op liep voor het park, liep ik langs starbucks. Ik ben maar even naar binnen gegaan om naar de wc te kunnen, even lekker te zitten en voor wat wfii; helaas was de koffie die ik had besteld niet echt goed te drinken... Na een half uur had ik besloten hier toch maar een canadese simkaart te halen, met een internet bundel en nationaal onbeperkt bellen en smsen, naar aanleiding van een tip van Do. zo'n abonnement is hier veel duurder dan in Nederland, maar omdat ik noemde dat ik de winkel kende via Do, krijgen we allebei korting, niet verkeerd :) Daarna ben ik terug gegaan naar mijn host, die er toevallig nog was en graag samen een biertje wilde drinken. Één biertje werden er twee, en aangezien het vrij grote biertjes waren en ik niet zo heel veel gegeten had, voelde ik het al wel een beetje. Vervolgens ben ik terug de stad in gegaan, voor een block party, dat iets te maken had met de gaypride die dit weekend was.
Hier kan je met een tramticket 90 minuten lang reizen, dus ik was van plan geweest op hetzelfde kaartje terug te reizen. Ik was net een paar minuten te laat omdat te kunnen doen, maar omdat ik nog geen enkele keer gecontroleerd ben, heb ik besloten het er maar op te wagen; Mijn eerste keer zwartrijden hier is dus een feit :P Het feestje zelf was niet zo heel boeiend, maar het was wel leuk om met een grote groep mensen te zijn die je niet kent en die allemaal geïnteresseerd zijn in jou en wat je plannen zijn :)

Het feestje zorgde er wel voor dat ik maar 4,5 uur heb kunnen slapen... Veel te kort natuurlijk. Ik had 's avonds nog mijn tas gepakt, want Do was naar vrienden van haar oma op vancouver island gegaan, en ik was welkom om ook te komen :) Dus ik moest op tijd op om de ferry te halen, die maar een keer in de twee uur gaat. Voor de tram die richting op heb ik ontzettend moeten doorlopen, en met de warmte was dat niet echt fijn. Vervolgens liep ik verkeerd voor de bushalte. De mensen wie ik het vroeg, wisten het ook niet en gingen het voor me opzoeken, toen een van de twee de bus aan zag komen rijden. De bus moest stoppen voor het stoplicht en toen ik erheen liep, liet de buschauffeur mij daar erin :)

Eenmaal op de ferry heb ik een tijdje leuk gepraat met twee gepensioneerde vrouwen en enorm van het uitzicht genoten. Eenmaal aangekomen werd ik opgepikt en zijn we naar een Nederlandse winkel gereden, the wooden shoe. Alles was ook écht Nederlands, en in de winter hebben ze er ook pepernoten. Daarna hebben we lekker rustig aan gedaan en gelunched op het strand. De mensen die ons 'hosten' zijn echt fantastisch. Zij is 89 en hij begin 80, maar nog behoorlijk kwiek. Zij was eerder al getrouwd geweest en samen met haar man naar Canada geëmigreerd (vanuit NL) ruim 60 jaar geleden, maar haar man was omgekomen in een stom ongeluk bij spoorwerkzaameden. Ze heeft toen een tijd hier geleeft zonder familie. Na zo'n 6 maanden is ze hertrouwd en nu zijn ze nog steeds samen. Dat is slechts een klein stukje dat ze heeft vertelt, er waren nog veel meer verhalen waardoor we ook een stuk meer over Canada en het eiland zelf te weten zijn gekomen. Een groot deel van haar leven is ondertussen opgeschreven door haar dochter, samen met veel foto’s en dat is gedrukt in een boek. Dit heeft me geïnspireerd om te proberen hetzelfde te doen, maar dan alleen voor dit half jaar. Lijkt me heel erg leuk als dat lukt.

Gelukkig heb ik bij deze mensen een lange, goede nacht kunnen maken in een lekker bed. Bovendien was het ook de eerste keer dat ik goed/lekker heb gegeten hier. Het brood stelt niks voor en alle producten zijn hier ontzettend duur. Ik denk dat ik pas weer fatsoenlijk zal gaan eten als ik die prijzen leer te negeren ;)

Vandaag hebben ze ons naar een bos met 800 jaar oude bomen gereden, waar we een tijdje hebben rond gelopen en 's middags zijn we bij een plek geweest die zij hippie noemden. Ik kreeg de indruk dat hier veel spullen stonden die door de oorspronkelijke bewoners gemaakt hadden kunnen zijn; ontzettend kleurrijke kleding, geweldig houtsinijwerk en meer van dat soort dingen. 's Avonds zijn we nog ergens gaan eten, wat eigenlijk direct naast het kleine vliegveldje was. Als je wilde, kon je zo over een klein hekje klimmen en allemaal idiote dingen doen, zoiets zou je in Nederland nooit tegen komen. En hoewel het eiland ongeveer even groot is als heel Nederland, zijn de vervoersmogelijk heden lang niet zo goed! Op de 'snelweg' mag je soms maximaal 60km/h en staan ontzettend veel stoplichten. Als er een ongeluk gebeurd, kan je geen kant op, er zijn geen andere routes mogelijk dus sta je gewoon uren te wachten. Dat is ook waarom ze hier, wanneer ze op reis gaan, al een dag eerder gaan rijden dan dat bijv. hun vliegtuig vertrekt.

verschil canada en europa

De afgelopen dagen heb ik opgemerkt wat een verschil het kan maken hoe oud een stad is; Vancouver is niet ouder dan 150 jaar en het komt dan ook over alsof er echt alléén maar nieuwe en hoge gebouwen zijn. Waar de Europese steden hun karakter krijgen van mooie oude gebouwen in het centrum, zal je zoiets in steden in Canada niet zo snel tegen komen. Dat was eigenlijk wel een domper. Maar toen ik na 2 dagen hier in de natuur kwam, merkte ik ontzettend goed wat voor een effect dat heeft! Gelijk meer ontstpannen. Ik zal waarschijnlijk de bezoekjes aan steden waarschijnlijk ook wel beperken en meer de natuur opzoeken met hikes en misschien kayakken.

nog een stommiteit

De balans qua insuline had ik nog niet teruggevonden. Zat ik eerst weer te laag, daarna weer te hoog. Maar misschien kwam dat ook wel, doordat het veertje niet meer tegen het 'pompmechanisme' van de insulinevulling aanzat waardoor er geen insuline uit kwam.... wie zal het zeggen. Nu weet ik in ieder geval dat ik daar beter op moet letten, maar echt de goede verhoudingen heb ik nog niet gevonden. Het zal ook nog wel even lastig blijven, omdat je echt geen idee hebt wat er hier allemaal in zit.

Het verhaal kende ik al, maar de foto's erbij zijn heel leuk (behalve natuurlijk die ene, je weet vast wel welke ik bedoel). En wat heb je een leuke korte broek aan :)

Henriët 2015-08-05 09:22:52

Heerlijk om te lezen, en wat foto's te zien. Mooie mensen, mooie natuur, prachtig snijwerk. Ik ga nu gauw naar je volgende verslag, want ik loop wat achter