Golden Circle

IJsland, Geysir

Toen ik om zeven uur opstond en naar buiten keek had ik al een vermoeden wat voor een dag weer het zou worden. De zon stond lekker aan de hemel, geen wolkje te zien en weinig wind. Temp. Ca -2 graden. Nou dat is uitgekomen. Eerst weer heerlijk ontbeten en om negen uur de bus in voor de Golden Circle.
Onze geisers in ouderwetse keukens zijn genoemd naar Geysir. Het is een unieke bezienswaardigheid hier. Fantastisch hoe de geiser Strokker om de ca 6 minuten kokend water wel dertig meter omhoog spuit. En het was de kunst om bij het begin van het spuiten de blauwe bol van water te fotograferen. Omdat je niet weet wanneer dat ding klaar gaat komen sta je daar minuten voor lul in de vrieskou van -7 graden ( het ligt hoger in de bergen) met je vinger op het toestel om op tijd af te drukken net op het moment dat ie gaat spuiten. Ik denk dat iedereen een fractie te laat was. Daarom ook maar gefilmd en dat was al moeilijk zat want je schrikt de eerste keer zo erg van het geluid en de enorme kracht dat ik met mijn duim mijn schermpje dichtdeed. Ja, lullig. Wachten tot de volgende eruptie.
Het was zo wie zo een dag die in mijn geheugen gegrift zal blijven staan. Onderweg was het net als Fonske in wonderland. Zo ver je kon zien sneeuw en bergen bedekt met sneeuw tegen een diep blauwe lucht. Ongelooflijk oftewel amazing. Niet te filmen.
Natuurlijk ook de waterval Gullfoss bezocht. De mooiste waterval van IJsland. Het was sprookjesachtig ook al door de deels bevroren wanden. Veel mooie foto's gemaakt en gefilmd. De trappen waren spekglad door de sneeuw maar een kniesoor die zich laat tegen houden.
Verder ook in het National Park Thingvellir geweest. Zo mooi, zo spectaculair om door de kloven te gaan en in de verte een koor te horen die in de buitenlucht in een soort theater hun gekrakeel ten gehore brengt.
Het was perfect. Zoals in Canada heb ik het hier ook weer geweldig getroffen met het weer. Geen regenbui gezien.
Ik denk er over na om in augustus weer eens terug te gaan en dan dezelfde route. Ik wil wel eens zien hoe het is zonder sneeuw en met groen op de velden. Lijkt me ook weer fantastisch. Ik raad in feite iedereen aan om eens een andere wereld in te gaan. Je kop is helemaal leeg en het is echt verbazingwekkend. Had dat nooit verwacht.
Vanavond weer eten iets verderop met ons kleine groepje (Wilma en Hans), misschien nog een ritje naar een donkere plek zonder bewolking voor het Noorderlicht. Maar misschien ook niet want om vier uur vannacht wordt ik gewekt om vroeg naar het vliegveld te gaan.
Ik zal thuis de eerste dagen nog beschrijven en foto's toevoegen omdat op de een of andere manier niet gelukt is. Ik wil wel dat jullie alles meegemaakt hebben en dat het compleet is. Sinds kort kan het verslag en foto's ook in een fotoboek worden besteld dus loop ik de tekst ook nog effe na op foutjes.
Nou mensen bedankt weer voor jullie reacties van vanmorgen Tot dan. Morgen nog een afsluitend verhaaltje over de avond en de reis terug.
Fonske.

Geweldig mooie ervaring weer Fons.

Annelies 2015-03-31 22:34:15

Ja, mooie foto's. gr. aan Wilma?!

Ria 2015-03-31 23:20:24

Tja weer thuis. Wennen zeker. Jaloers. Op naar Zuid-Afrika.