van Montamarta via Granja de Moreruela naar Tabara

Spanje, tabara

23 juni Montamarta naar Granja de Moreruela
We besluiten vandaag om het rustig aan te doen. De route is inderdaad voor vandaag niet aangegeven vanwege de vele wegomleggingen. We gaan op zoek naar een bus die ons kan brengen naar Granja. Ook voor mijn knie is dat wel lekker, zo'n reis/rustdag.
De bus arriveert laat op de ochtend en waar wij waarschijnlijk zo'n vijf uur op hadden gelopen, doet de bus dat in twintig minuten. We staan wat verloren in het dorpje Granja, kijken om ons heen en zien de albergue. Deze wordt nu schoongemaakt en ziet er verder oké uit. Acht stapelbedden, moet voldoende zijn. Inschrijven gebeurt in de lokale bar met een prachtig groot televisiescherm. De barman belooft vanavond voetballen aan te zetten. Oranje speelt om de groepswinst tegen Chili.
Later op de dag arriveren ook de drie Fransozen en Kim, de Koreaanse man, hij was er ook bij in Zamora. Granja de Moreruela is de plaats waar de route zich splitst: de noordelijke route gaat naar Astorga, de Camino Frances, dat is de relatieve drukke pelgrimsroute, de westelijke route, de Camino Sanabria, gaat richting Ourense.
Die laatste route gaan wij volgen.
Als wij om zes uur in de bar arriveren voor de wedstrijd is er wel voetbal, maar het blijkt dat alleen Spanje - Australië te zien is. De andere wedstrijd is alleen op betaaltelevisie en dat heeft de bar niet.
We eten samen met mr. Kim. Hij blijkt een geamuseerd verteller en reiziger te zijn. Hij heeft al eerder camino's gedaan, maar ook veel trekkings in de Himalaya. Hij heeft zelfs een eigen expeditie georganiseerd in Pakistan. Als ik met wat ongeloof reageer, laat hij mij zijn eigen weblog zien, waarin hij alle reizen en expedities van de afgelopen 15 jaar heeft vastgelegd. Man Su Kim heeft in het verleden als electrotechnisch ingenieur aan de wieg gestaan van ontwikkeling van de kleurentelevisie en heeft zich daarna computerprogrammeur verder ontwikkeld. Op een gegeven moment is hij met twee vrienden een bedrijfje gestart. Dat is internationaal gegaan en is zo'n vijf jaar geleden verkocht. Hij is nu ook met pensioen en nog slechts als een soort algemeen adviseur verbonden aan zijn oude bedrijf. Het is hem duidelijk goed gegaan, desondanks blijft hij erg bescheiden. Hij ziet in mij blijkbaar veel herkenning als ik vertel van onze wandelingen in de bergen.
Hij vertelt ons veel over de culturele achtergronden van Korea en de banden met Japan. De tijd vliegt en voordat we er erg in hebben is het al bijna tien uur, bedtijd.

24 juni van Granja de Moreruela naar Tabara
Laat in de avond ontvangen we nog twee fietsers in de albergue. Hoe ze het doen weet ik niet, maar alles gaat in het donker en blijft heel stil.
Vroeg in de ochtend wordt ik wakker van allerlei lichtflitsen. Bliksem en donder, het onweer barst los boven ons hoofd. Onze Kim loopt onrustig steeds weer naar de voordeur om te zien of het ook regent. Binnen de kortste keren klettert ook de regen op het dak van de albergue. Iedereen is wakker maar niemand heeft zin om zich aan te kleden en te vertrekken.
Het blijft een paar uur regenen en onweren. Thelma en ik nemen geen risico en we lopen uiteindelijk in de regen naar de bar. Daar drinken we koffie en wachten af wat er gaat gebeuren. Langzaam wordt de regen minder en het onweer is gestopt. We zien tegen acht uur dat Man Su Kim vertrekt en weer terugkeert. Dan vertrekt hij kort daarna weer, nu definitief. Ook de Fransozen hebben hun boeltje gepakt en vertrekken.
Ik vind het toch te riskant en we bellen een lokale snorder via de barman. Hij zal ons het eerste stuk brengen, de tweede helft lopen we dan naar Tabara. De chauffeur blijkt ook de lokale gids te zijn en vertelt honderduit over de regio en haar geschiedenis. Dit gebied blijkt een soort vrijstaat geweest te zijn en bood onderdak aan allerlei religies. Het beroemde Jacobsbeeld, wat we morgen gaan zien, is volgens hem speciaal door het klooster uit Cluny hierheen gebracht om de regio te kerstenen.
In Tabara vinden we onderdak in hostal El Roble, prima plekje. Ook Man Su Kim vindt daar onderdak. We spreken af om samen te eten. Opnieuw gaan de gesprekken over de culturele verschillen tussen het westen en oosten. Hij vertelt ook over zijn vrouw die lijdt aan Parkinson's. Langdurige inspanning lukt haar moeilijk, maar samen maken ze toch regelmatig reisjes naar het buitenland.
We blijken ook beiden graag te koken en hij vertelt over het typische Koreaanse gerecht kimchi. Een gefermenteerd groentegerecht, waar wel 300 verschillende manieren van bereiden zijn. Hij zou het op prijs stellen om als gastheer ons in Seoul te mogen ontvangen. Nou, wie weet. Inmiddels is het wel weer bedtijd.

Wat super zo as het gaat met jullie. We zijn nu weer thuis van een vakantie in Griekenland. We hebben ook geweldig genoten. Groetjes Claar en Piet.

Claar en Piet 2014-06-26 13:46:51

Ik zie jullie volgend jaar wel vertrekken naar Korea om bij meneer Man Su Kim op bezoek te gaan. In elk geval al vast gefeliciteerd met je verjaardag morgen.Maak er een fijne dag van, zonder onweer en regen, waarschijnlijk zonder ontbijt op bed, maar wel met alle goede wensen die ik kan bedenken. Groeten, Tonnie